Kompletny przewodnik po funkcjach i opcjach w reflektorach samochodowych

Kompletny przewodnik po funkcjach i opcjach w reflektorach samochodowych
Czy kiedykolwiek jeździłeś w nocy i zauważyłeś, że reflektory nadjeżdżających samochodów są zabarwione na niebiesko i zastanawiasz się, dlaczego tak jest i jak możesz je zdobyć dla swojego samochodu? Może po prostu chcesz dowiedzieć się więcej o możliwych opcjach dla różnych reflektorów? Masz szczęście, ponieważ w tym artykule zagłębimy się w różne zalety i wady różnych rodzajów światła dostępnych dla kierowców. Światła przeszły długą drogę od czasu wprowadzenia oryginalnego żarnika wolframowego, a następnie zastąpienia go żarówką halogenową na początku lat 60-tych. Reflektor halogenowy pozostał standardem z niewielką ilością innowacji aż do wczesnych lat 90-tych, kiedy to przez BMW został zaprezentowany reflektor ksenonowy HID, a 13 lat później reflektor LED przez Audi.
 
Obecnie najczęściej spotykanym reflektorem w samochodach jest nadal reflektor halogenowy, ale w końcu stanie się on przestarzały na rzecz nowszych technologii, takich jak LED. Zanim przejdziemy do szczegółów każdego z powyższych, jest kilka rzeczy, z którymi należy się zapoznać, jeśli zamierzasz kupić zamiennik lub ulepszyć swoje istniejące reflektory.
 
Spis treści:
 

Lewo i prawostronne reflektory

Wiele osób może być tego nieświadomych, ale Twoje reflektory są w rzeczywistości przeznaczone specjalnie do krajów, w których jeździ się prawą lub lewą stroną. Reflektory do użytku w krajach o ruchu lewym pasem mają światła mijania, które opadają w lewo, światło jest rozprowadzane z nachyleniem w dół/w lewo, aby pokazać kierowcy drogę i znaki z przodu bez oślepiania nadjeżdżających pojazdów i odwrotnie w krajach, które jeżdżą dalej prawą stronę z większością ich światła skierowaną w dół/prawą ręką. Nie możesz więc kupić reflektora w Irlandii, jeśli zamierzasz jeździć we Francji, chyba że planujesz odpowiednio skalibrować światła samochodu do zmiany drogi. Jednak niektóre samochody mają reflektory, które można regulować za pomocą jednego przycisku, który ustawi je na RHD lub LHD.

Strzałki na oprawach reflektorów co oznaczają?
  • Strzałka w prawo: oznacza że reflektor przeznaczony jest do ruchu lewostronnego (np. samochody z rynku brytyjskiego),
  • Brak strzałki: reflektor do ruchu prawostronnego,
  • Strzałka z grotem w lewo i prawo: reflektor symetryczny lub z możliwością przestawienia wiązki – taki reflektor nadaje się i do Anglii, i do Polski. (należy pamiętać o przestawieniu świecenia w danej opcji).

Automatyczne poziomowanie / regulacja położenia reflektorów

Stosowana bardzo skutecznie w ciężarówkach z regulacją obciążenia oznacza, że reflektory dostosowują się i ściemniają wiązkę w dół, aby nie oślepiać innych użytkowników drogi, jeśli samochód staje się wyższy lub niższy w zależności od wahań masy lub gdy samochód przyspiesza lub zwalnia .

Oznaczenia ECE i SAE

ECE i SAE są to pieczątki regulacyjne, ECE oznacza, że lampa może być używana w krajach europejskich i większości uprzemysłowionych poza Unią Europejską. SAE to znaczek używany w USA. Główne różnice znajdziesz w poniższym artykule:

Czym różnią się przednie reflektory angielskie, europejskie i amerykańskie?

Oznaczenia E na lampie, co oznaczają?

Oznaczenie E oznacza homologację wykonaną w danym kraju, co wskazuje również na dopuszczenie do użytku w określonych krajach. I tak np. oznaczenie E20 oznacza, że produkt uzyskał homologację w Polsce i jest jednocześnie dopuszczony do użytku w pojazdach mechanicznych we wszystkich krajach, które przyjęły porozumienie z EKG ONZ (Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych).
Pozostałe oznaczenia: E1-Niemcy, E2- Francja, E3- Włochy, E4- Holandia, E5- Szwecja, E6- Belgia, E7 – Węgry, E8- Czechy, E9- Hiszpania, E10- Jugosławia, E11- Anglia, E12- Austria, E20- Poland, E21-Portugalia.

oznaczenie na lampie e20

Lumeny

Lumen jest to standardowa jednostka miary strumienia świetlnego w układzie SI. 

Reflektory halogenowe  (Halogeny)

Lampy halogenowe zawierają gaz, zwykle połączenie azotu i argonu oraz żarnik wolframowy, który jest zamknięty w szklanej rurce. Szkło jest odporne na ekstremalnie wysokie temperatury. Gdy żarówka otrzymuje prąd elektryczny z samochodu, podgrzewa żarnik wolframowy, wytwarzając światło. Szacuje się, że najpowszechniejsza żarówka do reflektorów w świecie motoryzacji jest montowana aż w 80% wszystkich samochodów. Od lat 60. stała się standardem ze względu na taniość i łatwość wymiany w połączeniu ze stosunkowo dobrym cyklem życia, na przykład żarówka H7 Tesla dostępna na http://www.micksgarage.com/ za 2,95 euro dałaby 1000 godzin użytkowania. Włączają się również niezwykle szybko w porównaniu na przykład z żarówką ksenonową.
 
Istnieją jednak powody, dla których opracowywane są nowsze technologie mające zastąpić ten rodzaj światła.
 
  • Jest nieefektywny i przyćmiony w porównaniu z innymi dostępnymi opcjami oświetlenia. Standardowa żarówka halogenowa wytworzy 1300 lumenów. Chociaż jest to dobre, istnieją znacznie lepsze opcje, jeśli szukasz lepszego światła.
  • Kolejnym minusem jest to, że są one niezwykle wrażliwe na substancje, a używanie gołymi rękami pozostawia oleisty osad na szkle, co zmieni rozkład ciepła i zdecydowanie skróci żywotność.
  • Pod względem energetycznym jest nieefektywny, ponieważ wytwarza dużo ciepła, które jest następnie marnowane.
  • Istnieje również problem z brakiem skupienia światła, więc żadne oświetlenie drogi nie jest tym, czym mogłoby być.

Reflektory Xenon – HID (High intensity Discharge)

Reflektor ksenonowy zadebiutował na początku lat 90. przez BMW w BMW serii 7 i od tego czasu jest stopniowo przyjmowany przez coraz większą liczbę producentów w różnych samochodach klasy premium i nie tylko. Reflektory wyładowcze o wysokiej intensywności zawierają mieszankę gazów i metali rzadkich, które są podgrzewane, aby generować jasną białą (lub niebieską) poświatę, którą zgodnie z wymogami prawa muszą świecić wszystkie nowe samochody. Nie tylko wytwarzają białe światło, ale białe światło ma niebieski odcień, który dodaje estetyki Twojemu samochodowi. HID są mniej więcej dwa do trzech razy jaśniejsze niż standardowe żarówki halogenowe o około 3000 lumenów w porównaniu do 1400 produkowanych z żarówek halogenowych, co w rezultacie doprowadziło do skarg na poziom olśnienia, jakie wytwarzają te lampy. Zwiększa to widoczność, co wydłuża czas reakcji na nieprzewidziane przeszkody, czyniąc jazdę bezpieczniejszą w nocy. Lampy HID faktycznie wymagają więcej energii do uruchomienia, ale gdy są włączone, zużywają znacznie mniej energii niż halogeny. Pobierając tylko około 35 watów mocy, generalnie wystarczają na około 2000 godzin życia. Dzięki temu światła HID są bardziej wydajne niż halogenowe. Oznacza to również, że alternator będzie mniej obciążający, który nie będzie wymagał większego momentu obrotowego silnika, aby utrzymać zapotrzebowanie na energię elektryczną. Jednak każdy wzrost efektywności paliwowej będzie w najlepszym razie minimalny, ale jeśli jesteś świadomy ekologicznie, oznacza to nieco mniej emisji. Jak większość rzeczy, nie wszystko jest proste dla świateł ksenonowych, bo każdy by je zainstalował. 

  • Po pierwsze, sam koszt jest głównym powodem, dla którego nie zostały one całkowicie przyjęte jako standard branżowy. Nie są tanie w wymianie ze względu na rzadkie metale, które są użyte do ich produkcji.
  • Niekontrolowana jasność spowoduje ogromne ilości olślepienia, zagrażające bezpieczeństwu na drodze. Żarniki ksenonowe wymagają reflektora w stylu projektora, aby je pomieścić.
  • Potrzebują krótkiego czasu, aby osiągnąć pełną jasność.
  • Niektóre kraje wymagają, aby reflektor wyposażony w ksenon miał zainstalowaną automatyczną spryskiwacz.

Reflektory Bi-ksenonowe

W większości modeli samochodów oświetlenie HID jest używane tylko do świateł mijania, podczas gdy światła drogowe są dostarczane przez całkowicie oddzielny zestaw świateł halogenowych, głównie dlatego, że światła drogowe muszą być włączane i wyłączane natychmiast. Inaczej jest w przypadku pojazdów z reflektorami biksenonowymi. Reflektory ksenonowe dostarczają zarówno światła mijania, jak i światła drogowe z tej samej obudowy świateł ksenonowych za pomocą przesłony, która porusza się w górę i w dół po wyświetleniu monitu, co oznacza, że żarnik już działa, nie ma opóźnienia podczas włączania. Ponadto lampa bi-ksenonowa wykorzystuje dwa żarniki, podczas gdy zwykła lampa ksenonowa wykorzystuje 4, co oznacza większy koszt wymiany na dłuższą metę. Jednakże, chociaż nie jest to zbyt powszechne, migawka jest podatna na zużycie i może z czasem ulec awarii. Nie stanowi to jednak problemu w przypadku standardowych lamp ksenonowych, w których nie stosuje się przesłon.

Reflektory LED

LED (skrót od diod elektroluminescencyjnych) są praktycznie powszechnie dostępne od 2004 roku, ale dopiero niedawno zaczęły zdobywać popularność, ponieważ coraz więcej osób szuka lepszych alternatyw dla standardowych żarówek halogenowych. Jedną z największych zalet żarówki LED jest to, że jest to zdecydowanie najbardziej energooszczędna opcja na rynku. Diody LED pobierają od 15 do 18 watów mocy, podczas gdy żarówki halogenowe pobierają od 55 do 65 watów, a HID około 42.

Mają również niewiarygodnie długą żywotność 30000-40000 godzin, co może potencjalnie przełożyć się na cały okres eksploatacji samochodu, co samo w sobie jest bezprecedensowe. Diody LED nie zawierają rtęci i dąży się do zastąpienia lutów zawierających ołów materiałem pozbawionym ołowiu, utrzymując je zgodnie z dyrektywami europejskimi, co dodatkowo zmniejsza ich ślad środowiskowy. Ich niewielki rozmiar pozwala również na zaaranżowanie ich w praktycznie każdy projekt, co czyni je idealnymi dla fanatyków dostosowywania. Pod względem jasności oświetlenia mieszczą się pomiędzy HID i Halogenem. Jednak diody LED, jak większość rzeczy, mają swoje wady. Chociaż diody LED nie wytwarzają ciepła jak reflektory halogenowe, to jednak wytwarzają niewielką ilość ciepła na emiterze, gdy przepływa przez niego energia elektryczna, ponieważ to miejsce znajduje się w pobliżu wielu wrażliwych kabli i innych elementów elektrycznych, stwarza to możliwość, że inne części (zespoły i kable połączeniowe) ulegają uszkodzeniu. Dlatego reflektory LED wymagają chłodzenia w postaci wentylatorów i radiatorów, aby się nie stopiły. Jednak systemy chłodzenia LED są zazwyczaj umieszczane w komorze silnika. Ogranicza to możliwość wytwarzania przez producentów świateł dla określonych marek i modeli, a także wyjaśnia, dlaczego są one droższe niż inne rodzaje reflektorów. Coś, na co należy uważać przy zakupie zestawów LED i jeśli chodzi o cenę. Wiele tanich zestawów LED wykorzystuje niskiej jakości aluminiowe radiatory, a te czasami mają znacznie krótszą żywotność.

LED-vs-HID

Na szczęście gdy chodzi o diody LED to światła do jazdy dziennej i światła tylne nie używają radiatorów, ponieważ światła/wskaźniki DRL i tylne nie są używane do widzenia w nocy, więc mniej energii jest kierowane na działanie tych świateł / mniej mocy = mniej ciepła. Prąd przepływający przez chipy nie jest problematyczny. Mają również najkrótszy czas narastania (czas potrzebny do włączenia) wynoszący 1 milisekundę, co czyni je ponad 250 razy szybszymi niż Halogen, co czyni je niezwykle przydatnymi jako światło hamowania lub kierunkowskaz. Niestety, w tej chwili produkcja diod LED na dużą skalę nie jest opłacalna, ponieważ istnieje tak wiele elementów, które ludzkie ręce muszą wykonać większość montażu. Prowadzi to do wysokich kosztów produkcji, które są przerzucane na użytkownika końcowego. Z roku na rok ten rodzaj oświetlenia będzie jednak coraz bardziej powszechny. 

Oświetlenie LED Matrix

Oznaką zaufania Audi do świateł LED jest to, że pomimo ich słabych wskaźników adopcji do tej pory przez dużych producentów, wciąż wprowadzali innowacje. Jakiś czas temu koncern Audi zaprezentował reflektory Matrix LED, które umożliwiają kierowcom pozostawienie włączonych świateł drogowych na stałe, ponieważ mają one zdolność wykrywania innych pojazdów i pieszych oraz odwracania światła, aby nie oślepiać innych kierowców. Jest to możliwe, ponieważ ścieżka światła jest tworzona za pomocą wielu diod LED, około 25 na jednostkę reflektora rozłożoną na siatce (lub matrycy), a te są sterowane przez centralną jednostkę sterującą, która jest zasilana informacjami o warunkach drogowych przez kamerę zamontowaną na przodzie pojazdu. Interesujące jest to, że ta technologia jest obecnie zakazana w USA ze względu na przestarzałe prawo z końca lat 60. wymagające, aby pojazdy miały sterowane przez kierowcę światła drogowe i mijania, a zatwierdzenie świateł halogenowych zajęło USA prawie dekadę więc może minąć trochę czasu, zanim USA zobaczą inteligentne reflektory!

Inteligentne, adaptacyjne reflektory w końcu trafiają do USA

LASER: Słowo laser prawdopodobnie przywołuje obrazy Gwiezdnych Wojen i innych scenariuszy typu science fiction, w których lasery są używane jako zabójcza broń. Ale w prawdziwym świecie nie jest tak niebezpieczna, a przynajmniej reflektory laserowe produkowane przez BMW i Audi. Reflektory laserowe są reklamowane jako kolejna przełomowa rzecz w technologii reflektorów, która jest jaśniejsza i bardziej energooszczędna niż istniejące światła. Tak nowa w rzeczywistości, że tylko kilka samochodów obecnie je posiada (i jak się domyślasz nie są to tanie typy samochodów) BMW i8, który kosztuje ponad 400 000zł, oraz seria BMW 7 która również obsługuje obecnie reflektory laserowe.

Reflektory laserowe Audi MATRIX LED

Reflektory laserowe mogą się również pochwalić tym, że są znacznie jaśniejsze niż światła LED lub HID, tak jasne, że reflektory LASEROWE włączają się tylko wtedy, gdy jedziesz z prędkością przekraczającą 60 km/h, wszystko poniżej przejmują światła LED, więc wyświetlanie tych świateł będzie trudne w każdym miejskim otoczeniu. A jeśli martwisz się, że duża ilość tych świateł na drogach może cię oślepić, nie martw się, ponieważ niebezpieczna część laserów jest zakopana głęboko w zespole i ma wbudowane reflektory i wszelkiego rodzaju systemy bezpieczeństwa, aby zapobiec jakiekolwiek zagrożenie dla na drodze. Wcześniej omawialiśmy system inteligentnego oświetlenia LED Matrix, BMW opracowało również własną wersję laserową o nazwie „M4 Concept Iconic Lights”. Światła te nie tylko zapobiegają oślepieniu innych kierowców, ale także wyświetlają na drodze komunikaty ostrzegające o niebezpiecznym wyprzedzaniu itp. Lasery mają wiele zalet w porównaniu z konwencjonalnymi światłami LED:

Plusy:

  • Wydajniej zużywają energię, mimo że rzeczywiste lasery są 1000 razy jaśniejsze niż diody LED, system zużywa tylko około połowy mocy.
  • Ponieważ reflektory zasilane laserem mogą emitować większą jasność w stosunku do swoich rozmiarów, same reflektory mogą być znacznie mniejsze. W rezultacie projektanci mogą mieć dużo większą elastyczność, aby tworzyć bardziej aerodynamiczne projekty.
  • Światła laserowe mogą być znacznie mniejsze niż konwencjonalne systemy oświetleniowe, mogą zużywać mniej energii do działania i dobrze, wyglądają cholernie fajnie.
  • Światła laserów, jak wiemy, są znacznie bardziej skupione, więc nie rozpraszają się łatwo, dzięki czemu oświetlają większe odległości niż konwencjonalne światła.
 
Minusy:
 
  • W tej chwili są dostępne tylko dla bardzo małej gamy samochodów.
  • Będą szalenie drogie w przewidywalnej przyszłości, ponieważ innowacje ostatniej generacji, takie jak LED i HID, wciąż są drogie.

Jakie reflektory powinienem wybrać?

Oczywiste jest, że jeśli nie jeździsz BMW X5 Laser lub Audi RS6, to na razie powinieneś zapomnieć o reflektorach laserowych, dopóki nie staną się bardziej dostępne. Jeśli cena nie jest zbyt dużą przeszkodą, to oświetlenie LED jest tym na co powinieneś postawić. Tak czy inaczej wszystkie 3 rodzaje reflektorów: halogenowe, ksenony i LED są dostępne w atrakcyjnych cenach w autolamps.pl. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *