Jak zregenerować reflektory samochodowe – przewodnik krok po kroku

Jak zregenerować reflektory samochodowe – przewodnik krok po kroku

Jakie informacje znajdziesz w tekście:

Zmatowiałe reflektory samochodowe nie tylko wpływają na wizualny odbiór pojazdu, ale przede wszystkim na jego bezpieczeństwo. Jeśli zaalarmowany słabym snopem światła w swoim samochodzie, przeglądasz już kolejną stronę z nowymi zamiennikami lamp – przestań! Większość typowych rys powodujących matowienie kloszy można stosunkowo łatwo naprawić. Co więcej, taką regenerację można przeprowadzić samodzielnie w około 2 godziny. Brzmi zachęcająco? Bierzmy się do roboty!

Dlaczego reflektory szybko matowieją?

Głównie dlatego, że wytwarza się je z tworzyw sztucznych, nie jak dawniej ze szkła. Za plastikiem przemawiają zarówno kwestie bezpieczeństwa jak i dużo większa plastyczność, dająca designerom niemal nieograniczone możliwości modelowania atrakcyjnych kształtów kloszy. Plusy? Dzięki temu lampy są lżejsze i mniej podatne na stłuczenia, minusy to sama ich powierzchnia, wykazująca dużą wrażliwość na zarysowania, promienie UV i chemikalia. Wszystko to sprawia to, że regeneracja lamp jest coraz częściej konieczna w coraz młodszych, nawet kilkuletnich autach.

Regeneracja reflektorów samochodowych – czego potrzebujesz do jej przeprowadzenia?

  • wiadro z wodą,
  • płyn do naczyń,
  • płyn do szyb,
  • miękkie ściereczki np. z mikrofibry,
  • ręczniki papierowe,
  • papierowa taśma malarska (najlepiej niebieska)
  • drobny papier ścierny (w zależności od uszkodzeń należy stosować papier o gradacji 500, 1000, 1500, 2000 – lub wyższej),
  • podkładka do papieru ściernego,
  • pasta do czyszczenia i polerowania plastików klarownych,
  • elektryczna polerka do lakieru (koszt ok. 120-180 zł) lub wiertarka,
  • krążek polerski,
  • futro polerskie,
  • preparat do ochrony lamp przed promieniowaniem UV.

Krok 1: Mycie kloszy reflektorów

Oczyść reflektory z brudu i tłustych osadów za pomocą wody z dodatkiem płynu do mycia naczyń. Osusz je i dodatkowo przetrzyj płynem do mycia szyb i ręcznikiem papierowym.

Krok 2: Ocenienie stanu reflektorów

Na wyczyszczonym kloszu bez problemu zauważysz zmatowienia, zarysowania, ślady po uderzeniach drobnych kamieni i/lub odbarwienia. W przypadku, gdy zaobserwujesz, że lampy mają jedynie nieznaczne ryski i zmatowienia, nie ma konieczności stosowania papieru ściernego. Ewentualnie pokusić się można o użycie papieru ściernego o najwyższych gradacji, np. 2000 lub więcej, jednak możesz też od razu przejść do kroku 3, a następnie 5.

Krok 3: Zabezpieczanie karoserii

Dwiema warstwami papierowej taśmy malarskiej oklej karoserię w bezpośrednim sąsiedztwie reflektorów (dookoła reflektorów).

Krok 4: Szlifowanie reflektorów

Jeśli Twoje reflektory noszą ślady wielu uszkodzeń, niezbędne przed polerowaniem staje się przetarcie ich papierami ściernymi. Szlifowanie rozpoczynamy uprzednio zmoczonym papierem o gradacji 500 lub 1000.

Ważne! Nie wykonuj kolistych ruchów. Najlepsze rezultaty uzyskasz szlifując klosze najpierw pionowo, następnie poziomo. Pamiętaj o dokładnym wyszlifowaniu krawędzi i wszelkich zakamarków lamp. Pomiędzy pracami, co jakiś czas spłucz i osusz reflektor – to pozwoli ci na bieżąco oceniać jego wizualny stan. Papier ścierny powinieneś zmienić na drobniejszy (o wyższej gradacji) dopiero wtedy, gdy klosz będzie równomiernie matowy. Warto czynności przeprowadzać 3 etapowo, wykorzystując papiery ścierne o coraz wyższych gradacjach. Na koniec umyj reflektory czystą wodą i osusz je ponownie – zabieg można uznać za udany, jeśli powierzchnia reflektora będzie równomiernie zmatowiona i pozbawiona jakichkolwiek plam i odbarwień.

Bez obaw! Choć wydawać się może, że reflektor wygląda teraz o wiele gorzej niż przed rozpoczęciem regeneracji, to warto poczekać na efekty polerowania, czyli kolejnego kroku.

Krok 5: Polerowanie reflektorów

Ten etap przynosi najwięcej satysfakcji. Na polerce samochodowej lub wiertarce zamontuj krążek polerski, a następnie nałóż na niego pastę do polerowania reflektorów. Bez uruchomionego urządzenia, rozprowadź krążkiem pastę na powierzchni. Następnie ustaw odpowiednie obroty urządzenia, ok. 800-1000 obr./min. i rozpocznij polerowanie powierzchni tworzywa.

Podczas polerowania, przestrzegaj kilku zasad:

  • regularnie sprawdzaj, czy na powierzchni klosza znajduje się wystarczająca ilość pasty – polerowaniem „na sucho” ryzykujesz powstawanie nowych rys;
  • co jakiś czas schładzaj powierzchnię reflektora wodą, tym sposobem nie doprowadzisz do jego przegrzania;
  • polerować należy metodą „na krzyż” (tak unikniemy powstawania wybrzuszeń i zagłębień na powierzchni lamy);

Krok 6: Ponowne mycie reflektorów

W chwili, w której efekt polerowania uznajemy za zadowalający, z lamp i karoserii należy zmyć resztki środka polerskiego. Do tego celu najlepiej użyć wody i miękkiej ściereczki z mikrofibry. Po tej czynności spokojnie możemy już zdjąć taśmę zabezpieczającą.

Krok 7: Zabezpieczanie reflektorów przed promieniowaniem UV

Na koniec warto zabezpieczyć tworzywo reflektora preparatem przeciwdziałającym szkodliwemu wpływowi promieniowania ultrafioletowego. Wystarczy nałożyć go na miękką szmatkę i dokładnie rozprowadzić po całej powierzchni klosza.

Co po regeneracji, czyli jak zapobiegać matowieniu kloszy reflektorów?

Przede wszystkim zadbać o ich odpowiednią pielęgnację. Zarysowania to rodzaj uszkodzenia reflektorów, którego uniknąć jest chyba najłatwiej. Za ich powstawanie odpowiada głównie nieprawidłowe mycie kloszy – wycieranie ręcznikami papierowymi, przecieranie suchą ścierką czy szczotkowanie podczas postoju na stacji benzynowej. Szkodliwe działanie na reflektory mają również wątpliwej jakości płyny do spryskiwaczy, agresywna chemia, a także… ptasie odchody. Ich kwaśny odczyn zdecydowanie przyspiesza procesy starzenia powłoki i ma silne działanie korozyjne.

Jednak nawet odpowiednia pielęgnacja nie sprawi, że całkowicie wyeliminujemy matowienie reflektorów w naszym samochodzie. Powyższy poradnik przygotowaliśmy, by udowodnić, że możliwa i relatywnie nietrudna jest własnoręczna regeneracja kloszy reflektorów. Jednak w przypadku braku czasu lub cierpliwości, taką operację można zlecić w warsztacie. Jej koszt powinien zamknąć się w kwocie od 50 do 150 zł za jeden klosz.

Ten artykuł został napisany w kategorii Poradnik. Bezpośredni link do permalink.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *