Co złego może spotkać reflektory Twojego samochodu?

Co złego może spotkać reflektory Twojego samochodu

Reflektory stanowią ważny element każdego samochodu, bez którego jazda w warunkach niedostatecznej widoczności oraz nocą byłaby praktycznie niemożliwa. Nie tylko oświetlają drogę kierowcom, ale również sprawiają, że auto jest widoczne dla innych uczestników ruchu drogowego. Jednak jak i każda inna część pojazdu, także one ulegają z biegiem czasu naturalnemu zużyciu.

W poniższym artykule przedstawiamy najczęstsze przyczyny awarii i uszkodzeń reflektorów samochodowych. Przeczytaj i dowiedz się, co może je spotkać, aby wiedzieć, jak reagować w przypadku ich wadliwego działania.

Przepalenie żarówki

Przepalona żarówka to najczęstsza przyczyna awarii reflektorów. Dlaczego do niej dochodzi? Przyczyną jest zazwyczaj zużycie elementów jej wykonania, które – choć charakteryzują się solidnością – szybko ulegają zużyciu w trakcie eksploatacji. Wymiana żarówki na nową to zazwyczaj prosta czynność, jednak nie jest to regułą. Najnowsze modele samochodów mają reflektory wkomponowane w nadwozie w taki sposób, że wymagany jest demontaż dużej ilości elementów, aby dostać się do żarówki.

Ponieważ potrzebny jest do tego szereg specjalistycznych narzędzi, dlatego w takiej sytuacji warto odwiedzić serwis samochodowy.

Zbyt mocne żarówki

Przypadek ten spotykamy zazwyczaj w sytuacji samodzielnego tuningu reflektorów. Polega on na tym, że fabryczne żarówki wymieniane są na mocniejsze lub ksenonowe. Nowe żarówki są zazwyczaj znacznie mocniejsze od poprzednich, przez co bardzo szybko dochodzi do spadku mocy światła. W takiej sytuacji należy po prostu wymienić żarówki na egzemplarze o takiej samej mocy, co fabryczne.

Zbyt mocne żarówki w samochodzie

Problemy z napięciem

Jak każde urządzenie elektryczne, tak i reflektory do prawidłowego działania wymagają odpowiedniego napięcia. Jeśli jest zbyt niskie, wówczas mogą nie pracować prawidłowo lub nawet w ogóle. W takim przypadku przyczyna może leżeć w korozji, a ponieważ skrzynka bezpieczników, gniazda przekaźników oświetlenia oraz złącza są narażone na działanie wody, pojawia się ona najczęściej właśnie na nich.

Producenci samochodów stosują różne zabezpieczenia przeciwko korozji – jak gumowe osłony – nie zawsze jednak dają one skutek.

Problemy z zasilaniem

Jeśli reflektory nie pracują z pełną mocą i widzisz, że emitują światło wyraźnie słabsze od tego, jakie powinno być, przyczyna może leżeć w złym napięciu lub niedostatecznym zasilaniu. Obie przyczyny związane są z układem elektrycznym pojazdu i wymagają fachowej diagnostyki – należy sprawdzić naciąg paska alternatora oraz zmierzyć napięcie instalacji. Mierzymy je w zasilającej żarówki kostce połączeniowej instalacji elektrycznej. Po uruchomieniu silnika powinno wynosić 13,6 – 14,6 V, co daje gwarancję prawidłowej pracy. Jeśli tak się nie dzieje, wówczas należy przeprowadzić fachową kontrolę alternatora.

Przyczyny złej pracy alternatora mogą być różne – zwarcie uzwojenia wirnika, uszkodzony mostek diodowy, zużyte łożyska, zużyte szczotki, zwarcie uzwojenia stojana. A jeśli alternator jest sprawny, przyczyną słabego świecenia reflektorów może być wadliwa praca akumulatora. W tym przypadku niektóre z problemów – jak uzupełnienie elektrolitu czy naładowanie – można rozwiązać samodzielnie. W przypadku większych, np. skorodowanych zacisków lub zwarcia, niezbędne będzie odwiedzenie stacji diagnostycznej.

Matowienie i korozja elementów

Matowienie i korozja elementów

W przypadku samochodów starszych lub zaliczających się do tańszych, często spotyka się matowienie lustrzanej powłoki oraz korozję odbłyśników. Przez te zjawiska siła emitowanego światła jest znacznie słabsza od prawidłowej. Niestety, w takim przypadku nie można za dużo zrobić – konieczna jest wymiana reflektora.

Ten artykuł został napisany w kategorii Poradnik. Bezpośredni link do permalink.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *