Lexus jest uznanym pionierem w technologii oświetlenia samochodowego. Marka Lexus jest pierwszym producentem, który wprowadził reflektory LED (2007 Lexus LS 600h) i pierwszym, który wyprodukował adaptacyjne światła drogowe (2012 Lexus LS). Oba systemy zapewniły znaczną poprawę widoczności w nocy, a tym samym bezpieczeństwa na drodze, a także zmniejszyły stres odczuwany przez kierowcę.
Te cechy zostały dodatkowo wzmocnione wraz z nieuchronnym pojawieniem się zmodernizowanego Lexusa RX 450h, który wprowadza nową generację pierwszej na świecie technologii reflektorów Lexusa – adaptacyjnego rozsyłu świateł drogowych BladeScan.
Jak działa ta nowa technologia? A pod jakimi względami BladeScan jest bardziej skuteczny niż istniejące technologie oświetlenia adaptacyjnego?
Istniejący system adaptacyjnych świateł drogowych Lexusa składa się z szeregu diod LED rozmieszczonych na dwóch poziomach po każdej stronie pojazdu: osiem jednostek na górze i 16 jednostek na dole. Obszar świateł drogowych przed samochodem jest następnie zmieniany w czasie rzeczywistym poprzez sterowanie światłem emitowanym przez każdą diodę, tak aby kierowcy zbliżających się pojazdów nie byli oślepieni. Taka tablica ma kontrolowany obszar oświetlenia, który jest zwykle z dokładnością do 1,7 stopnia.
Technologia BladeScan zapewnia jednak bardziej precyzyjną kontrolę fotometryczną obszaru oświetlenia przed samochodem, z dokładnością do 0,7 stopnia. Zapewnia również szerszą dystrybucję światła, aby rozjaśnić obszary, które normalnie nie byłyby oświetlone konwencjonalnym systemem świateł drogowych.
Podczas gdy konkurencyjne systemy znacznie zwiększyły liczbę diod LED w celu poprawy rozdzielczości reflektorów, nowa technologia Lexusa opiera się na bardziej opłacalnym układzie diod LED z każdej strony samochodu – dziesięć w przypadku RX. A wszystko to mieści się w kompaktowym module umieszczonym w wewnętrznym rogu każdego reflektora RX, obok znanych jednostek LED z trzema oczami.
Zamiast kierować światło do przodu, diody LED w każdym module BladeScan rzucają światło ukośnie na dwa lustra w kształcie ostrza obracające się z prędkością 100 obrotów na minutę. Lusterka są używane do precyzyjnego kontrolowania efektu zacienienia i odbijania nieoślepiającego światła w soczewkę, która następnie rzuca dostosowaną wiązkę przez soczewkę na drogę przed nami.
Korzystając z tej nowej technologii, inżynierowie Lexusa twierdzą, że kierowcy RX będą cieszyć się rozszerzonym i bardziej naturalnym rozchodzeniem się światła. Powinni także być w stanie zidentyfikować pieszych w pobliżu pobocza drogi w nocy z odległości 56 metrów (wcześniej 32 metry).