Ewolucja reflektorów według południowokoreańskich producentów – Kia i Hyundai

Ewolucja reflektorów - Hyundai

Dwa cienkie rzędy reflektorów w Genesis GV80 lub reflektory zintegrowane z grillem w Hyundai New Grandeur – zgadza się, reflektory ewoluują.

Mówi się, że reflektory są oczami, gdzie grill jest nosem a wlot zderzaka to usta samochodu. Lampy samochodowe są po to, aby zachować widoczność i przypominają tym nasze własne oczy. 
 
O czym przeczytasz w tym artykule:
 

 

Reflektory samochodu działają jak ludzkie oczy

Kamery, radary i inne czujniki wspomagają w dzisiejszych czasach reflektory. Mimo to, to kierowca jest odpowiedzialny za monitorowanie wszystkiego do czasu wynalezienia autonomicznych samochodów.
 
Podobnie jak w filmach o średniowieczu, w pierwszych powozach konnych używano lamp powozowych, które okazały się nieprzydatne podczas szybkiej jazdy. Początkowo lampy wykorzystywały świece jako najczęstszy rodzaj emitenta światła. Ich głównym celem była widoczność do przodu i informowanie innych o Twojej obecności. Ówczesne cele były wtedy takie same jak obecnie, ale wydajność tych lamp była znacznie niższa.
 
Wraz z rozwojem żarówek wprowadzono pierwsze elektryczne reflektory. Po kierunkowej lampie, która wykorzystuje żarówkę jako emiter światła, oraz lampie halogenowej, pojawiła się lampa ksenonowa, wyładowcza o dużej intensywności (HID), która wytwarza światło za pomocą łuku elektrycznego. Następnie pojawiają się diody elektroluminescencyjne (LED), które przechodzą bardzo aktywny rozwój od XXI wieku. Wczesne lampy LED były przeznaczone tylko do luksusowych modeli ze względu na ich wysoką cenę, ale teraz większość samochodów korzysta z technologii LED, która wciąż ewoluuje.

Unikalny charakter samochodu dzięki reflektorom LED

Kia K7 Premier (po lewej) i Mohave the Master (po prawej) mają unikalny charakter dzięki reflektorom LED.
 
Reflektory LED charakteryzują się ogromnymi zaletami: pobór mocy systemu jest nieco niższy niż w przypadku pozostałych, starszych lamp samochodowych, dłuższa żywotność i bardziej elastyczne możliwości projekcji światła. Ponieważ technologia LED nadal ewoluuje, przewiduje się, że osiągi reflektorów LED będą nadal się poprawiać, przewyższając inne typy lamp. Reflektory LED stały się jednym z kluczowych czynników, które sprawiły, że projekty samochodów stały się bardziej głębokie i żywe.
 
Ponadto lampa do jazdy dziennej bardziej rzuca się w oczy dla kierowcy nadjeżdżającego pojazdu, co z kolei wpływa na wzrok nadjeżdżającego kierowcy. Rozwiązano przy okazji wadę bezpieczeństwa reflektorów podczas oślepiania kierowcy z naprzeciwka. Ponadto od 2015 roku lampa do jazdy dziennej zaczęła podkreślać wyjątkowy charakter producenta.
Ewolucja reflektorów - Hyundai Santa Fe
Przykładowo Hyundai Santa Fe posiada reflektory do jazdy dziennej oddzielone kompozytową lampą.
 

Lampy do jazdy dziennej i reflektory czasami uzupełniają jedność modeli danej marki. Projektanci mogą to zrobić, dopasowując osłonę chłodnicy, reflektory i światła do jazdy dziennej. Większość modeli Hyundaia wykorzystuje kompozytowe reflektory, które oddzielają reflektory, światła do jazdy dziennej i kierunkowskazy. Metodologia ta jest stosowana nie tylko w małym SUV-ie Kona, ale także w Santa Fe, Palisade, Venue i ekologicznym FCEV Nexo.

Światła do jazdy dziennej jako kierunkowskaz – Kia K5

2022 KIA K5

Lampa LED w Kia K5 dobrze pasuje do DRL, który został zaprojektowany aby przypominał monitorze tętna. DRL może również zmienić się w kierunkowskaz.

Reflektory odzwierciedlają tożsamość projektową marki. Kia K5 trzeciej generacji ma krótszą linię bagażnika i dłuższą maskę, a charakterystyczna osłona chłodnicy „Nos Tygrysa” jest płynnie połączona z reflektorami. Miało to na celu uczynienie oświetlenia, które było inspirowane monitorem tętna bardziej odważnym.

Lampy do jazdy dziennej w grillu – Hyundai New Grandeur

Hyundai New Grandeur prezentuje również reflektory i osłonę chłodnicy wkomponowane w zmysłową krzywiznę. Konstrukcja zderzaka podkreśla objętość, a linia podziału maski została usunięta, aby zapewnić przejrzysty wygląd. Hyundai zastosował zintegrowaną konstrukcję przedniego grilla i reflektorów, dekorując przód parametrycznym wzorem klejnotów, aby zapewnić luksusowy charakter.
 
Nowy Grandeur zawiera pięć ukrytych lampek w typie świateł do jazdy dziennej, które po wyłączeniu wyglądają jak podświetlone elementy przedniego grilla. Światło jest emitowane przez maleńki otwór na chromowanej soczewce. Nowy Grandeur zastosował odważny, czysty i gładki przedni grill, czyniąc go spójnym z oświetleniem. Projektanci i inżynierowie niestrudzenie współpracowali nad tą przełomową innowacją. Sami zobaczcie.

Reflektory quad jako symbol marki – Genesis G80 

Ewolucja reflektorów - Genesis G80
Najnowocześniejsza technologia i wyobraźnia prowadzą do Genesis GV80, pierwszego SUV-a producenta. Lampy Quad reprezentują tożsamość projektową Genesis. Reflektory tego typu, które otaczają maskownicę Crest, są możliwe dzięki wyrafinowanej technologii oświetleniowej. Dzięki kierunkowskazom płynącym do tylnych świateł, reflektory Quad stały się najbardziej rozpoznawalną, unikalną cechą tożsamości samochodu Genesis.
 
Inteligentny system oświetlenia przedniego (IFS) w reflektorze quad to zaawansowana funkcja, którą może pochwalić się GV80. System może automatycznie włączać lub wyłączać światła mijania w zależności od aktualnych warunków. To sterowanie poprawia widoczność kierowcy w nocy poprzez automatyczne włączanie/wyłączanie jednej z lamp LED za pomocą dołączonej kamery.

Imagine by Kia

Imagine by Kia
Wraz z dalszym rozwojem technologii reflektory będą miały więcej opcji kształtów i funkcji. Ciekawym sposobem na odgadnięcie przyszłej czołówki jest przyjrzenie się szkicom koncepcyjnym. Prezentowane reflektory ujawnione na szkicach Hyundaia i Kia są dość odświeżające i inspirujące.
 
Kia Motors zaprezentowała swój nowy, całkowicie elektryczny samochód koncepcyjny „Imagine by Kia” podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie 2019 w marcu. Kia inteligentnie reinterpretując kultowy grill w kształcie „tygrysiego nosa”, Imagine by Kia przedstawia odważną nową, podświetlaną „maskę tygrysa”, która otacza główne reflektory LED.

W międzyczasie Hyundai zaprezentował w listopadzie na targach AutoMobility LA w 2019 roku swój innowacyjny koncepcyjny SUV Vision T Plug-in Hybrid, który wszedł do seryjnej produkcji w 2022 roku i nosi nazwę Tucson. Dwoma pochodnymi tematami podrzędnymi podstawowej koncepcji projektowej dynamizmu są parametryczna fantazja i transcendentna łączność. W tych motywach podrzędnych wszystkie powierzchnie parametryczne są połączone z bryłą z elementami światła oraz krzywiznami. Zapewnia bezproblemową łączność bez wyraźnych granic konstrukcyjnych, gdy samochód nie jest w ruchu. Jednak przy wyższych prędkościach pojawiają się reflektory wyłaniające się z kratki. Parametric Air Shutter to oryginalna funkcja rozwojowa, która aktywnie dostosowuje zarówno aerodynamikę, jak i wygląd projektu.

Komunikacja świetlna M.Vision Hyundai Mobis

Ewolucja reflektorów - Hyundai-Mobis

Kolejna koncepcja przyszłych reflektorów została zaprezentowana na targach CES 2020 za pośrednictwem pojazdu M.Vision S firmy Hyundai Mobis. To zaawansowany system dla przyszłego pojazdu, wykorzystujący potężne czujniki i radary. M.VISION komunikuje się z innymi pojazdami i pieszymi za pomocą inteligentnych lamp. Oświetlenie komunikacyjne to technologia, która wyświetla litery i ikony za pomocą specjalnych wyświetlaczy montowanych z przodu i z tyłu pojazdu, a reflektory DMD (cyfrowe urządzenie z mikro-lustrem) wykorzystują 400 000 mikroskopijnych lusterek, które dostosowują światło reflektorów do wyświetlania określonych sygnałów na drodze. Z zaciekawieniem patrzymy na przyszłość oświetlenia samochodowego.

Ten artykuł został napisany w kategorii Blog. Bezpośredni link do permalink.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *