Wyjaśnienie technologii reflektorów samochodowych

wyjasnienie-technologii-reflektorow-samochodowych

LED, Laser, ksenon/HID i lampy halogenowe, wyjaśnijmy różnice między technologiami oświetleniowymi w samochodach.

O czym przeczytasz w tym artykule:

 

Od dawnych czasów, żarowych kul i przyćmionego żółtego blasku lamp, oświetlanie drogi przed twoim samochodem stało się zaawansowaną techniczne technologią.
 
Wśród wielu typów dostępnych we współczesnych samochodach, automatyczne reflektory wykrywające zmierzch, światła mijania i nieoślepiające światła drogowe zapewniają nie tylko bezpieczeństwo na drodze, ale także innym, którzy np. zapominają włączyć światła mijania. Jednak różne źródła światła dostępne w wyposażeniu nowych samochodów mogą być nieoczywiste. 

Reflektory halogenowe

Reflektory-halogenowe
Obecnie w większości samochodów na naszych drogach posiada reflektory halogenowe ze względu na ich prostotę i opłacalność. Żarówki halogenowe są dość łatwe do wymiany i zwykle emitują około 1000 godzin światła, zanim wygasną i będą musiały zostać wymienione.
 
Technologia żarówek halogenowych istnieje już od jakiegoś czasu, ewoluując od tradycyjnych żarówek. Kluczową różnicą jest jednak to, że do ochrony żarnika w oprawie zamiast próżni stosuje się gaz halogenowy, co pozwala na jaśniejsze świecenie z tej samej ilości energii.
 
Lampy halogenowe są wycofywane na rzecz alternatyw, ponieważ nie są już najbardziej wydajną ani najjaśniejszą formą oświetlenia, ale nadal są jedną z najtańszych. Nadal można znaleźć tę technologię w najbardziej przystępnej cenie na rynku nowych samochodów.

Reflektory ksenonowe / HID

Lampy wyładowcze o dużej intensywności (HID lub ksenonowe) są używane od wczesnych lat 90-tych, ale generalnie są oferowane jako standard tylko w prestiżowych samochodach lub dostępne jako opcja w bardziej przystępnie cenowych pojazdach.
 
Działają podobnie do świetlówek stosowanych w biurach i innych dużych budynkach, przepuszczając prąd elektryczny przez mieszaninę gazów w szklanym cylindrze.
 
Są preferowane ze względu na dłuższą żywotność w porównaniu z reflektorami halogenowymi i są bardziej wydajne, ponieważ wytwarzają więcej światła z mniejszej ilości energii (zmniejszając w ten sposób obciążenie alternatora).
 
Wytwarzają również bielsze światło, które jest łatwiejsze do zobaczenia dla ludzkiego oka, zwiększając skuteczność reflektorów w warunkach słabego oświetlenia. Minusem jest to, że wymiana tych świateł jest droższa.
 
Czytaj także:
 

Reflektory LED

reflektory-LED
Diody elektroluminescencyjne to małe półprzewodnikowe elementy elektryczne, które nie wytwarzają światła przez podgrzewanie metalowego włókna, jak to robią żarowe kule, ani przez wzbudzanie gazu prądem elektrycznym. Zamiast tego wytwarzają światło w znacznie bardziej wydajnym procesie zwanym elektroluminescencją. Wystarczą tylko jedna lub dwie najmocniejsze diody LED aby wyrównać strumień świetlny ksenonów, jednak coraz więcej mniejszych diod LED jest grupowanych razem, aby stworzyć bardziej znaczące i zmienne pole światła.
 
Diody LED są dostępne od wczesnych lat 60-tych w różnych kolorach, ale dopiero wraz z pojawieniem się niebiesko-białej diody LED technologia ta stała się odpowiednia dla reflektorów samochodowych. Znaczenie wynalazku i jego wpływ na światowe zużycie energii (nie tylko w pojazdach, ale także w całym oświetleniu) było tak duże, że trzej japońscy pionierzy otrzymali nagrodę Nobla w dziedzinie fizyki. Krótka dygresja.

Jak działają reflektory LED?

Reflektory LED (diody elektroluminescencyjne) wykorzystują materiał półprzewodnikowy do wytwarzania światła po przyłożeniu do niego prądu elektrycznego. Proces ten nazywa się elektroluminescencją.

W reflektorze LED dioda LED jest zamontowana na płytce drukowanej i podłączona do źródła zasilania, takiego jak akumulator samochodowy. Gdy włącznik reflektorów jest włączony, prąd przepływa przez obwód do diody LED. Powoduje to, że materiał półprzewodnikowy w diodzie LED emituje światło.

Jedną z zalet reflektorów LED jest to, że są bardzo wydajne. Wytwarzają dużo światła przy stosunkowo niewielkim zużyciu energii elektrycznej, co oznacza, że mogą działać przez długi czas, zanim będzie trzeba je wymienić. Są również bardzo trwałe, ponieważ nie mają filamentu, który mógłby się złamać lub przepalić. To sprawia, że są popularnym wyborem dla producentów samochodów i kierowców poszukujących niezawodnego, trwałego rozwiązania oświetleniowego.

Dodatkowo reflektory LED są w stanie wytwarzać jasne, białe światło, które jest podobne do światła dziennego. Może to ułatwić widzenie podczas jazdy nocą i zmniejszyć zmęczenie oczu. Są również w stanie wytworzyć bardziej skupioną wiązkę światła, co może poprawić widoczność i zwiększyć bezpieczeństwo na drodze.

Nagroda nobla za wynalezienie diody LED emitującej niebieskie światło

Pierwsze czerwone i zielone diody LED pojawiły się jeszcze w latach 50-tych ubiegłego stulecia. Stworzenie niebieskiej diody okazało się ogromnym wyzwaniem dla naukowców. Przez blisko trzy dekady naukowcy bezskutecznie szukali półprzewodnika, który da niebieskie światło. Trzej japońscy nobliści, Isamu Akasaki, Hiroshi Amano i Shuji Nakamura postawili na azotek galu i wygrali. Precyzyjnie mówiąc, nobliści zostali nagrodzeni za wynalezienie efektywnego energetycznie i przyjaznego środowisku źródła światła. Choć diody skonstruowane przez laureatów emitują światło niebieskie, ich wynalazek przyczynił się do wielkiej transformacji, do powstania diod emitujących światło białe, które tak bardzo zrewolucjonizowały oświetlenie w samochodach.

Zalety oświetlenia LED

Główne zalety diod LED to niskie koszty produkcji, duża wydajność (nawet do 300 lumenów na wat – w przypadku żarówek: 16 lm/W) oraz duża żywotność (nie psują się co najmniej przez 10 lat!). Skonstruowanie półprzewodnikowej diody przyczyniło się również do powstania niebieskiego lasera, który m.in. pozwala zapisać kilka razy więcej informacji na płycie niż stosowany wcześniej laser czerwony.

Wczesne jednostki były jednak bardzo drogie, a diody LED dopiero stają się powszechne ze względu na spadek kosztów jednostkowych wraz ze wzrostem produkcji.
 
Główną zaletą diod LED jest to, że każda z nich w zestawie reflektorów może być zasilana niezależnie, co pozwala na uzyskanie różnych kształtów wiązek światła, co jest przydatne do ograniczania oślepienia kierowców nadjeżdżających z przeciwka lub zapewniania bardziej intensywnej, skupionej wiązki.

Reflektory laserowe

reflektory-laserowe-BMW
Reflektory laserowe – brzmią fajnie, ale w rzeczywistości same wiązki laserowe tylko częściowo oświetlają Twoje otoczenie. Niebieski laser skupia się na gazie fosforowym, który fluoryzuje i emituje niezwykle jasną, prawie zbliżoną do światła dziennego temperaturę barwową.
 
BMW i Audi były jednymi z pierwszych producentów, którzy wprowadzili reflektory laserowe odpowiednio w samochodzie sportowym i8 i R8 LMX. BMW twierdzi, że technologia jest w stanie wytworzyć światło 1000 razy mocniejsze niż diody LED przy mniejszym zużyciu energii. Ich jasność sięga dalej niż jakikolwiek inny zasięg, nawet do 600 metrów. Niestety, ta technologia oświetleniowa jest nadal bardzo droga i ogólnie dostępna tylko jako opcja, reflektory kosztują około 25000zł w nowym BMW serii 7. Miej nadzieję, że nigdy nie będziesz musiał ich wymieniać. W razie czego możesz na nas liczyć.
 
Podobnie jak w przypadku wszystkich technologii oświetleniowych na przestrzeni wieków, koszt najnowszych systemów z czasem się zmniejszy i trafi do coraz bardziej przystępnych cenowo samochodów, ustępując miejsca kolejnym genialnym innowacjom.

Czym różnią się reflektory Audi Matrix od BMW Laser LED?

Reflektory Audi Matrix LED i reflektory BMW Laser LED to zaawansowane systemy reflektorów wykorzystujące technologię LED (diody elektroluminescencyjne) do wytwarzania jasnego, białego światła poprawiającego widoczność podczas jazdy nocą. Istnieją jednak pewne różnice między tymi dwoma systemami:

  • Reflektory Audi Matrix LED: Te reflektory wykorzystują matrycę małych żarówek LED ułożonych w siatkę. Każdą diodą LED można sterować niezależnie, co pozwala reflektorom na regulację intensywności i kierunku wiązki światła w czasie rzeczywistym. Dzięki temu reflektory „wycinają” obszary wiązki, aby uniknąć oślepiania nadjeżdżających kierowców, jednocześnie oświetlając drogę przed nimi. Reflektory Audi Matrix LED są również wyposażone w automatyczne sterowanie światłami drogowymi, które wykrywają zbliżający się pojazd i automatycznie przełączają się na światła mijania, aby nie oślepiać drugiego kierowcy.
  • Reflektory BMW Laser LED: Te reflektory wykorzystują pojedynczą diodę laserową do wytwarzania wiązki światła, która jest następnie wzmacniana i rozpraszana przez szereg soczewek i reflektorów. Rezultatem jest wiązka światła, która jest niezwykle jasna i ma duży zasięg. BMW twierdzi, że reflektory laserowe są do trzech razy jaśniejsze i mają do dwóch razy większy zasięg niż tradycyjne reflektory LED. Podobnie jak reflektory Audi Matrix LED, reflektory LED BMW Laser mają również automatyczne sterowanie światłami drogowymi, aby uniknąć oślepiania nadjeżdżających kierowców.

Ogólnie rzecz biorąc, zarówno reflektory Audi Matrix LED, jak i BMW Laser LED zapewniają lepszą widoczność i bezpieczeństwo podczas jazdy nocą, ale różnią się technologią stosowaną do wytwarzania i sterowania wiązką światła. Reflektory Audi Matrix LED wykorzystują matrycę niezależnie sterowanych diod LED do regulacji wiązki w czasie rzeczywistym, podczas gdy reflektory BMW Laser LED wykorzystują pojedynczą diodę laserową do wytwarzania bardzo jasnej wiązki światła o dużym zasięgu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *