Modele koncepcyjne Audi. Skysphere autem przyszłości

Audi-skysphere-pojazd-koncepcyjny

Już w 2021 roku marka zdradziła na co ma zamiar stawiać w przyszłości, projektując samochody spod znaku czterech pierścieni. Trzy koncepcyjne samochody łączy nie tylko słowo „sphere” (sfera), ale zupełnie nowe podejście do założeń autonomicznej jazdy, cyfrowego ekosystemu, i co nie dziwi, całkowitej rezygnacji z napędów spalinowych.

Mowa o trzech modelach przyszłości marki: roadster GT – Skyesphere, Grandsphere (następca modelu A8) oraz miejski crossover Urbansphere. I choć ten ostatni ma mieć premierę w pierwszych miesiącach 2022, to dwa pierwsze modele dużo mówią o kierunku obranym przez Audi.

Pierwszym, szeroko omawianym i flagowym modelem wspomnianych zmian w Audi stał się model Skysphere, zaprezentowany w ubiegłym roku. I to na jego przykładzie postaramy się omówić najważniejsze założenia wizji progresywnego luksusu według marki. Skysphere to oczywiście auto elektryczne z napędem na tylną oś, które wyposażone zostanie między innymi w możliwość jazdy autonomicznej. Na uwagę zasługuje również fakt, że auto może zmieniać swoją długość! Audi Skyesphere oferuje użytkownikowi dwa tryby: wygodny Grand Tour oraz Sportowy. W tym drugim, zachodzące w pojeździe zmiany sprawiają, że skraca się całe nadwozie i to aż o 25 cm. Zmienia się ustawienie kierowcy a nawet położenie ekranów w kabinie. W tym trybie, mając „pod sobą” 630 KM i 750 Nm napędzających tylną oś można poczuć się bardziej jak w aucie sportowym, niż w wygodnej limuzynie. Jednak przyspieszenie do 100 km/h trwa równe 4 sekundy, co nie jest powalające przy takiej mocy i stosunkowo niewysokiej masie własnej (1800 kg). Bez wątpienia problemem jest tu kwestia przeniesienia tylu koni mechanicznych na asfalt.

Audi-skysphere-pojazd-koncepcyjny_reflektory-przednie

Jeszcze mniejsze światła

Szef designu Audi, Marc Lichte i starszy wiceprezes niemieckiej marki Henrik Wenders, pytani o inspiracje, jakie kryły się za Skysphere przyznali, że koncepcję stworzenia nadwozia w zaprezentowanym kształcie, wzorowali na modelu Horch 853A. Aerodynamiczną linię pierwowzoru wyraźnie widać w szczególności w wydłużonym przodzie auta oraz gładko rzeźbionym tyle.

Audi-skysphere-pojazd-koncepcyjny_widok-z-boku

Nie bylibyśmy sobą, gdybyśmy ze szczególną uwagą nie przyjrzeli się najnowszym technologiom zastosowanych w reflektorach tego modelu. A te, musimy przyznać, są intrygujące. Elektryczne Audi Skysphere nie potrzebuje bezpośredniego chłodzenia, ale duży grill nadal jest nieodłącznym elementem projektów tej marki. Jednak zamiast otworów wentylacyjnych mamy tutaj dodatkowe, szeregowo ułożone oświetlenie LED.

Również oryginalny zderzak i zbędna osłona chłodnicy, która znalazła się pomiędzy dwoma wąskimi, schowanymi niemal pod samą maską reflektorami wizualnie robią wrażenie. Audi, mimo że innowacyjnie przeciągnęło reflektory w stronę nadkoli, to w kwestii zastosowanych technologii bez nowinek – drogę oświetlają sprawdzone we wcześniejszych modelach reflektory adaptacyjne Matrix LED.

Audi-skysphere-pojazd-koncepcyjny_kokpit

Zasięg i szanse na seryjną produkcję

Teoretyczny zasięg tego modelu to około 500 km z racji zastosowania baterii o pojemności ~80 kWh. W naszej ocenie nikłe są jednak szanse, by w tym kształcie zobaczyć ten samochód na drodze. To raczej pokaz technicznych możliwości i kierunku, w którym podążać chce Audi.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *