Mazda patentuje hybrydowy układ napędowy z obrotowymi, 3 silnikami elektrycznymi

Mazda patentuje hybrydowy układ napędowy z obrotowymi, 3 silnikami elektrycznymi

Dla wielu purystów Mazda na zawsze będzie kojarzona z silnikiem Wankla, który firma wprowadziła po raz pierwszy w Cosmo Sport z 1967 roku, a później w serii samochodów sportowych ze znaczkiem RX.

Przez lata silniki rotacyjne odgrywały znaczącą rolę w historii firmy, w tym napędzały zwycięzcę Le Mans, a na początku tego roku silnik ten powrócił jako urządzenie zwiększające zasięg w kompaktowym elektrycznym crossoverze MX30.

Czy zobaczymy mocniejszy obrotowy silnik w nowoczesnym RX? Największą przeszkodą pozostaje dostosowanie tego paliwożernego silnika do surowych przepisów dotyczących emisji przy jednoczesnym zwiększeniu mocy. Ostatni obrotowy samochód sportowy Mazdy, RX-8, miał tylko 232 KM, przy spalaniu podobnym do V8.

Aktywność patentowa sugeruje, że Mazda patrzy na technologię hybrydową jako możliwe rozwiązanie dla samochodu z silnikiem obrotowym bezpośrednio napędzającym koła.

Mazda patentuje hybrydowy układ napędowy z obrotowymi, 3 silnikami elektrycznymi_02

Jak po raz pierwszy zauważył The Drive, patent złożony przez Mazdę w Urzędzie Patentów i Znaków Towarowych Stanów Zjednoczonych został opublikowany w tym tygodniu i opisuje system hybrydowy, w którym silnik rotacyjny montowany z przodu (12) jest połączony z silnikiem elektrycznym (16), z dwoma jednostkami napędowymi przekazującymi napęd do skrzyni biegów (14c) i ostatecznie do tylnych kół (2a). Dwa kolejne silniki elektryczne (20), określane jako silniki w piaście koła, uzupełniają układ napędowy i zapewniają napęd na wszystkie koła.

Podobny patent pojawił się w zeszłym roku, ale najnowszy zawiera znacznie więcej szczegółów na temat elektrycznej strony układu napędowego. Dwa silniki w kołach są opisane jako silniki indukcyjne o mocy 17 kW (23 KM), podczas gdy silnik w połączeniu z obrotowym jest opisany jako silnik synchroniczny z magnesami trwałymi o mocy 25 kW (36 KM).

Najnowszy patent ma też ciekawą koncepcję systemu akumulatorów (18) do magazynowania odzyskanej energii i zasilania silników elektrycznych. Jest to unikalny system o zmiennym napięciu, w którym cztery oddzielne systemy akumulatorów 48-woltowych są pakowane w celu idealnego rozłożenia ciężaru. Systemy działają indywidualnie podczas normalnej jazdy, ale gdy wymagana jest moc szczytowa, przełączniki mogą łączyć akumulatory, tworząc jednostki 96-woltowe. Taka konstrukcja oznacza, że potrzeba mniej połączeń wysokiego napięcia, co pomaga zmniejszyć wagę.

Mazda nie wspominała o planach wprowadzenia na rynek nowoczesnego samochodu sportowego z silnikiem rotacyjnym, chociaż przez lata pojawiało się wiele wskazówek, których kulminacją było ujawnienie koncepcji RX-Vision w 2015 roku. Wszystkie działania patentowe sugerują, że Mazda nie zrezygnowała z pomysłu samochodu sportowego z silnikiem rotacyjnym, nawet w świecie coraz bardziej zaostrzających się norm emisji spalin.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *