Spadek cen używanych samochodów elektrycznych: Kompletna analiza
Najnowsze dane pokazują zaskakujący trend na rynku motoryzacyjnym: używane pojazdy elektryczne (EV) są teraz tańsze niż ich odpowiedniki z silnikami spalinowymi (ICE). To znacząca zmiana, udokumentowana w badaniu obejmującym 2,2 miliona samochodów, sugeruje, że wartość używanych EV spada w przyspieszonym tempie w porównaniu do używanych samochodów spalinowych. Przeanalizujmy szczegóły i dowiedzmy się, dlaczego tak się dzieje.
Badanie: Przegląd
Kompleksowe badanie obejmujące 2,2 miliona pojazdów w wieku od jednego do pięciu lat, sprzedanych między majem 2023 a majem 2024, podkreśla dramatyczną zmianę cen. Badanie wyklucza pojazdy ciężkie i niskonakładowe, modele wycofane po 2023 roku oraz te produkowane przez mniej niż cztery lata, aby zapewnić dokładność danych.
Zmiana Cen
Zgodnie z badaniem, w lutym 2024 roku używane EV były o 265 dolarów tańsze niż używane samochody spalinowe. Do maja 2024 roku różnica ta znacznie się powiększyła do 2657 dolarów. To znacząca zmiana w porównaniu do poprzedniego roku, kiedy używane EV były o 25,1% droższe niż używane samochody spalinowe.
Kluczowe Wnioski
Dane z badania, dostarczone przez iSeeCars, pokazują, że w maju 2024 roku średnia cena używanego EV była o 8,5% niższa niż cena używanego samochodu spalinowego, wynosząc odpowiednio 28 757 i 31 424 dolarów. To znaczny kontrast w porównaniu do czerwca 2023 roku, kiedy używane EV były znacznie droższe niż używane samochody spalinowe.
Karl Brauer, analityk wykonawczy iSeeCars, zauważył: „Jest jasne, że kupujący używane samochody nie będą już płacić premii za pojazdy elektryczne i, co więcej, uważają, że napęd elektryczny jest wadą, co czyni je mniej pożądanymi – i mniej wartościowymi – niż tradycyjne modele.”
Miesięczne trendy cen: Samochody elektryczne vs. samochody spalinowe
Miesiąc | Średnia cena używanego EV | Średnia cena używanego samochodu spalinowego | Różnica w $ | Różnica w % |
---|---|---|---|---|
Maj 2024 | $28,767 | $31,424 | -$2,657 | -8.5% |
Kwiecień 2024 | $29,066 | $31,391 | -$2,325 | -7.4% |
Marzec 2024 | $29,925 | $31,015 | -$1,090 | -3.5% |
Luty 2024 | $30,904 | $31,169 | -$265 | -0.9% |
Styczeń 2024 | $33,275 | $31,689 | +$1,586 | +5.0% |
Co ciekawe, podczas gdy ceny EV spadły gwałtownie, samochody napędzane gazem odnotowały bardziej stopniowy spadek wartości, spadając między 2,1% a 7% rok do roku. W maju 2024 roku ceny używanych samochodów spalinowych były o 6,1% niższe niż w tym samym miesiącu poprzedniego roku.
Dramatyczny spadek wartości samochodów elektrycznych
Wartość używanych EV spadła o prawie jedną trzecią w ciągu ostatniego roku. Na przykład, we wrześniu 2023 roku średnia cena używanego EV była o 39,1% niższa niż w poprzednim roku. W maju 2024 roku ta liczba wyniosła 29,5%.
Miesiąc | Średnia cena używanego EV | Różnica w $ rok do roku | Różnica w % rok do roku |
---|---|---|---|
Maj 2024 | $28,767 | -$12,016 | -29.5% |
Kwiecień 2024 | $29,066 | -$12,630 | -30.3% |
Marzec 2024 | $29,925 | -$13,195 | -30.6% |
Luty 2024 | $30,904 | -$14,417 | -31.8% |
Styczeń 2024 | $33,275 | -$14,814 | -30.8% |
Zrozumienie spadku
Karl Brauer przypisuje ten spadek niskiemu popytowi na używane EV. „Nastawienie rynku używanych samochodów do pojazdów elektrycznych wykazuje dramatyczną zmianę w ciągu ostatniego roku,” wyjaśnił. „Z tak dużą liczbą EV wchodzących na rynek nowych samochodów w ostatnich latach, a następnie trafiających na rynek używanych, sugeruje to nadpodaż, która będzie kontynuowana w miarę, jak więcej EV wraca z leasingu. Bez głównego katalizatora zwiększającego popyt na EV, ceny używanych modeli prawdopodobnie będą nadal spadać.”
Okazja dla kupujących
Dla tych, którzy rozważają zakup używanego EV, teraz może być odpowiedni moment na zakup. Chociaż amortyzacja pozostaje problemem, obecnie niższe ceny czynią używane EV atrakcyjną opcją dla kupujących, którzy mogą poradzić sobie z potencjalnymi przyszłymi spadkami wartości.
Top 10 Samochodów z największymi spadkami cen rok do roku
Badanie podkreśla również top 10 samochodów z największymi spadkami cen:
Ranking | Model | Producent | Średnia cena używanego | Różnica w $ rok do roku | Różnica w % rok do roku |
---|---|---|---|---|---|
1 | Jaguar I-PACE | Jaguar | $32,651 | -$14,053 | -30.10% |
2 | Chevrolet Bolt EV | Chevrolet | $18,081 | -$7,041 | -28.00% |
3 | Hyundai Kona Electric | Hyundai | $21,602 | -$7,780 | -26.50% |
4 | Kia Niro EV | Kia | $22,893 | -$7,561 | -24.80% |
5 | Nissan LEAF | Nissan | $17,593 | -$5,546 | -24.00% |
6 | Tesla Model 3 | Tesla | $28,439 | -$8,932 | -23.90% |
7 | Tesla Model X | Tesla | $59,296 | -$13,690 | -18.80% |
8 | Jaguar E-PACE | Jaguar | $27,811 | -$5,658 | -16.90% |
9 | Tesla Model S | Tesla | $55,340 | -$10,399 | -15.80% |
10 | Maserati Levante | Maserati | $49,096 | -$8,991 | -15.50% |
Podsumowanie
Rynek używanych samochodów szybko się zmienia, a używane EV stają się bardziej przystępne cenowo niż używane samochody spalinowe. Ten trend, napędzany spadającymi wartościami EV i stabilnymi cenami samochodów spalinowych, stanowi unikalną okazję dla kupujących. Jednak potencjalni nabywcy powinni być świadomi ciągłej amortyzacji na rynku EV. W miarę jak rynek nadal się rozwija, informowanie się będzie kluczowe dla podejmowania najlepszych decyzji zakupowych.
Uwaga: Ceny dotyczą rynku amerykańskiego.