Toyota zajęła centralne miejsce podczas Salonu Samochodowego w Tokio 2024, robiąc furorę, prezentując ulepszoną wersję hot hatchbacka GR Yaris. Ta najnowsza wersja, zainspirowana Yarisem startującym w Rajdowych Mistrzostwach Świata, stanowi szczyt linii wyczynowych subkompaktów Yaris Toyoty, której początki sięgają debiutu Yarisa GRMN w ostatniej dekadzie.
Kiedy Toyota GR Yaris po liftingu w Europie?
12 stycznia 2024 roku, podczas wystawy Tokyo Auto Salon, Toyota oficjalnie przedstawiła odświeżoną wersję modelu GR Yaris. Nowa odsłona tego samochodu zadebiutuje na rynku europejskim latem 2024 roku. Szczegóły dotyczące rezerwacji online i zamówień zostaną wkrótce ogłoszone przez polski oddział japońskiej marki. To wydarzenie z pewnością wzbudzi zainteresowanie miłośników motoryzacji, którzy czekają na premierę tego dynamicznego modelu na kontynencie europejskim.
Toyota GR Yaris w USA
Podczas gdy w USA podoba się GR Corolla, kompaktowy GR Yaris może nie pojawiać się na amerykańskich drogach ze względu na wycofanie tabliczki znamionowej Yaris po 2020 roku.
Turbodoładowana ewolucja: większa moc i opcja automatyczna
Toyota Yaris GR 2024 przechodzi ewolucję z turbodoładowaniem, obejmując większą moc i wprowadzając automatyczną skrzynię biegów jako alternatywę dla standardowej 6-biegowej manualnej. Ta automatyczna skrzynia biegów, oznaczona jako bezpośrednia automatyczna skrzynia biegów, nie jest typową skrzynią biegów. Opracowany w dziale sportów motorowych Gazoo Racing Toyoty podczas zawodów rajdowych, oferuje szybką i intuicyjną zmianę biegów.
Bezpośrednia automatyczna skrzynia biegów: cud technologii
W tym 8-biegowym samochodzie nie chodzi tylko o biegi; to cud techniki. Oprogramowanie Toyoty, wykraczające poza konwencjonalne wskaźniki, przewiduje zmiany biegów, integrując przyspieszanie i hamowanie ze swoją logiką. Według Toyoty GR Yaris wyposażony w tę automatyczną skrzynię biegów lepiej radzi sobie na torze ze swoim manualnym odpowiednikiem.
Kontrola wydajności na wyciągnięcie ręki
Kierowcy mają kontrolę nad pracą skrzyni biegów za pomocą selektora trybu jazdy pojazdu, a tryb ręczny pozwala na spersonalizowaną zmianę biegów. Aby uzyskać optymalną wydajność, Toyota zaleca utrzymywanie silnika w zakresie 4900–7200 obr./min.
Modernizacja silnika z turbodoładowaniem
Tę bestię napędza turbodoładowany 3-cylindrowy rzędowy silnik o pojemności 1,6 litra, który obecnie może pochwalić się mocą 276 KM, w porównaniu z 268 KM Yarisa GR 2020. Moc przekazywana jest na wszystkie cztery koła za pośrednictwem napędu na wszystkie koła GR-Four ze standardowym mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu Torsen z przodu i z tyłu.
Ulepszenia strukturalne zapewniające doskonałe właściwości jezdne
Aby zapewnić właściwości jezdne i przeciwdziałać usterkom automatycznej skrzyni biegów, Toyota wprowadziła kluczowe modyfikacje. Należą do nich nowe materiały, bliższe przełożenia w przypadku ośmiu biegów oraz system kontroli momentu obrotowego.
Toyota GR Yaris – Ulepszone podwozie i zawieszenie
Formuła GR Yaris podlega dalszym udoskonaleniom dzięki dodatkowym zgrzewom punktowym i klejowi strukturalnemu wzmacniającemu lekką nadwozie. Podwozie, zaprojektowane na zamówienie, łączy platformę GA-B standardowego Yarisa z większą platformą GA-C Corolli z tyłu. Ulepszenia zawieszenia, w tym nowe sprężyny i dodatkowe śruby w przednich amortyzatorach, zwiększają osiągi.