Chińskie marki pojazdów elektrycznych rosną w Europie w obliczu zbliżających się taryf

Chińskie marki pojazdów elektrycznych rosną w Europie w obliczu zbliżających się taryf
Wraz z wprowadzeniem wysokich taryf chińscy producenci pojazdów elektrycznych starają się zmienić tak wiele, jak to możliwe, póki mogą.
 

Chińscy producenci samochodów zalewają rynek europejski przed podwyżkami taryf

W ramach strategicznego posunięcia mającego na celu wyprzedzenie nowych taryf, chińscy producenci samochodów drastycznie zwiększyli sprzedaż pojazdów elektrycznych (EV) w Europie w czerwcu. Wiodące marki, takie jak MG i BYD firmy SAIC, osiągnęły rekordowe wyniki sprzedaży, starając się wyprzedzić wprowadzenie znacznych ceł UE.

Rekordowy wzrost sprzedaży i udziału w rynku

Pomimo zbliżających się taryf chińscy producenci pojazdów elektrycznych odnotowali znaczny wzrost udziału w rynku i rejestracji. W zeszłym miesiącu nałożono surowe taryfy na chińskich producentów samochodów, a podatki sięgały nawet 38 procent w przypadku pojazdów elektrycznych zasilanych akumulatorem. Ten rozwój sytuacji skłonił wschodnie marki do zmaksymalizowania wolumenu sprzedaży.
 
W czerwcu 2024 r. chińscy producenci samochodów zdobyli bezprecedensowe 11 procent europejskiego rynku pojazdów elektrycznych. Sprzedaż przed 5 lipca uniknęła dodatkowych ceł, co skłoniło dealerów do oferowania kuszących planów leasingowych i rabatów. Tylko w tym miesiącu chińscy producenci zarejestrowali w Europie ponad 23 000 pojazdów elektrycznych na baterie (BEV).
Chińskie marki pojazdów elektrycznych rosną w Europie w obliczu zbliżających się ceł

Śledztwo UE w sprawie subsydiów rządowych w Chinach

Obliczenia taryfowe Komisji Europejskiej były wynikiem dogłębnego śledztwa dotyczącego wpływu subsydiów rządowych Chin na producentów pojazdów elektrycznych. Śledztwo miało na celu zbadanie, w jaki sposób chińskie wsparcie finansowe wpływa na konkurencyjność na rynku europejskim. W trakcie dochodzenia ustalono, że SAIC, właściciel marki MG, był jednym z głównych beneficjentów państwowej pomocy finansowej. Komisja Europejska odkryła, że SAIC otrzymał znaczne środki od chińskiego rządu, co pozwoliło mu na znaczne obniżenie kosztów produkcji i zwiększenie sprzedaży w Europie.

W wyniku tych ustaleń, Komisja Europejska nałożyła na SAIC najwyższe cła, obejmujące ogromną stawkę 38,1 procent oraz dodatkowe 10 procent na wszystkie importowane pojazdy elektryczne. Te środki mają na celu wyrównanie szans na rynku europejskim i ochronę lokalnych producentów przed nieuczciwą konkurencją. Nowe taryfy mają również na celu zmniejszenie wpływu chińskich subsydiów na rynek europejski, co ma przyczynić się do bardziej zrównoważonego i sprawiedliwego handlu międzynarodowego.

Strategiczne działania sprzedażowe SAIC i BYD

Chętnie wykorzystując okres przed wprowadzeniem taryf, SAIC osiągnął znaczący wzrost importu. Dane z JATO Dynamics wskazały, że w czerwcu zarejestrowano 13 366 pojazdów MG. Jednak Bloomberg poinformował, że 40 procent rejestracji MG4 w czerwcu to samodzielne rejestracje dealerów.
 
Podobnie, BYD odnotowało znaczące wyniki sprzedaży, sprzedając prawie 4000 sztuk w Europie w czerwcu. Pomimo zbliżającego się 17-procentowego cła, sprzedaż BYD prawdopodobnie została wzmocniona przez kampanię marketingową podczas Mistrzostw Europy UEFA w piłce nożnej w Niemczech. Stało się tak pomimo niedawnego spadku sprzedaży pojazdów elektrycznych w Niemczech po nagłym zakończeniu programów zachęt.
Chińskie marki pojazdów elektrycznych rosną w Europie w obliczu zbliżających się ceł

Zróżnicowane Programy Wsparcia Narodowego Wpływają na Sprzedaż

Podczas gdy Niemcy zdecydowały się na ograniczenie swoich programów wsparcia dla pojazdów elektrycznych, Włochy przyjęły znacznie bardziej wspierające podejście. Niemiecki rząd, powołując się na konieczność ograniczenia wydatków publicznych oraz zmiany w polityce energetycznej, zmniejszył wysokość dostępnych subsydiów i ulg podatkowych dla nabywców pojazdów elektrycznych. Decyzja ta spotkała się z mieszanymi reakcjami zarówno ze strony przemysłu motoryzacyjnego, jak i konsumentów, co spowodowało spadek zainteresowania nowymi samochodami elektrycznymi na niemieckim rynku.

W tym samym czasie, Włochy wprowadziły nowy, bardziej hojny program wsparcia, który obejmuje znaczne dopłaty do zakupu pojazdów elektrycznych, ulgi podatkowe oraz inne zachęty finansowe. Rząd włoski uznał, że promowanie elektromobilności jest kluczowe dla osiągnięcia celów związanych z redukcją emisji CO2 oraz poprawą jakości powietrza. Dzięki tym inicjatywom, sprzedaż samochodów elektrycznych we Włoszech wzrosła dwukrotnie w porównaniu do poprzedniego roku.

Nowy włoski program wsparcia nie tylko zachęcił konsumentów do wyboru bardziej ekologicznych opcji transportu, ale również przyczynił się do dynamicznego rozwoju rynku pojazdów elektrycznych. Wzrost sprzedaży samochodów elektrycznych w tym kraju pokazuje, jak istotne są odpowiednie zachęty rządowe w kształtowaniu postaw konsumenckich i wspieraniu zrównoważonej mobilności. Przykład Włoch może posłużyć jako model dla innych krajów, które dążą do zwiększenia udziału pojazdów elektrycznych w swoich rynkach motoryzacyjnych.

Przyszłe perspektywy chińskich pojazdów elektrycznych w Europie

Nadchodzące miesiące będą kluczowe dla określenia, w jakim stopniu cła UE wpłyną na chińskich producentów samochodów i czy wzrost obserwowany do tej pory może zostać utrzymany. W miarę dostosowywania się rynku do nowych taryf odporność i strategiczne dostosowania chińskich producentów pojazdów elektrycznych zostaną przetestowane.

Wnioski

Chińscy producenci samochodów poczynili znaczące postępy na europejskim rynku pojazdów elektrycznych, wykorzystując strategiczny czas i agresywne taktyki sprzedaży, aby zrównoważyć zbliżające się taryfy. Reakcja tych producentów na nowy krajobraz gospodarczy ukształtuje ich przyszły sukces i wpłynie na szerszą dynamikę rynku pojazdów elektrycznych w Europie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *