Jazda ze zmatowiałymi reflektorami naraża kierowcę i pasażerów na duże niebezpieczeństwo. Zmatowienie sprawia, że reflektor nie emituje dostatecznie dużej ilości światła do prawidłowego oświetlenia drogi przed samochodem, a pojazd jest znacznie gorzej widoczny we mgle i w warunkach niedostatecznej widoczności.
Skąd bierze się zmatowienie na obudowie reflektora? Czy można je samodzielnie usunąć?
Dlaczego na reflektorach pojawia się zmatowienie?
Odpowiedź na to pytanie jest prosta – mamy do czynienia z efektem oddziaływań zewnętrznych na reflektor. Jakich? Do tych oddziaływań zalicza się wiele czynników – zarówno ciepło, jak i promieniowanie UV, zarysowania, uderzenia o powierzchnię reflektora kamyków i piasku, a także używanie różnego rodzaju chemikaliów do konserwacji pojazdu.
Ponieważ reflektory wykonane są z tworzywa sztucznego, czynniki te mają bardzo destrukcyjny wpływ na funkcjonowanie całości. Zwłaszcza silne słońce – a co za tym idzie mocne promieniowanie UV – degraduje jego powierzchnię, powodując jej odbarwienia oraz mętnienie. Niestety, jak dotąd nie wynaleziono materiału, który byłby w pełni odporny na te oddziaływania.
Jak samodzielnie usunąć zmatowienie z reflektorów?
Jeśli reflektory Twojego samochodu zmatowiały, nie musisz od razu udawać się do serwisu. Możesz spróbować samodzielnie usunąć ten nieprzyjemny osad, który zakłóca prawidłową emisję światła. Potrzebna będzie do tego taśma malarska, ściereczka z mikrofibry, papier ścierny o różnej gradacji, środek do polerowania reflektorów samochodowych oraz wiertarka z krążkiem polerskim.
Zaczynamy od oklejenia elementów wokół reflektora, a następnie przemywamy go za pomocą ciepłej wody lub ciepłej wody z dodatkiem specjalistycznego preparatu. Do mycia i wycierania do sucha należy użyć ściereczki z mikrofibry. Następnie, gdy powierzchnia jest już sucha, należy ją przeszlifować, używając papieru ściernego. Przed polerowaniem trzeba zamoczyć go w ciepłej wodzie. Jaką gradację powinien mieć papier ścierny?
W przypadku silnych zarysowań oraz mocnego zmatowienia reflektora powinien być to papier ścierny o gradacji 500. Jeśli zarysowania są lżejsze, wówczas wystarczy papier z gradacją 1500. Gdy reflektor ma niewielkie uszkodzenia, można przeskoczyć etap szlifowania i od razu przejść do kolejnego kroku. A samo szlifowanie powinno odbywać się za pomocą naprzemiennych ruchów pionowych oraz poziomych. W trakcie operacji reflektor spłukujemy wodą, a na koniec – suszymy go za pomocą ściereczki.
Na koniec nakładamy pastę polerską na reflektor, zakładamy krążek polerski na wiertarkę i polerujemy nim reflektor. Ważne jest, aby w trakcie tej czynności uzupełniać usuwaną w procesie pastę – polerowanie na sucho może uszkodzić obudowę. Na koniec przecieramy reflektor ściereczką i gotowe.
Tak oczyszczony reflektor dobrze zabezpieczyć na przyszłość. Pomogą do tego specjalistyczne środki ochronne. Dzięki ich zastosowaniu kolejne czyszczenie reflektora nastąpi dopiero po dłuższym czasie.