Stare ksenony słabo świecą? Co się bardziej opłaca, wymiana czy regeneracja reflektorów?

Stare ksenony słabo świecą

Jakie informacje znajdziesz w tekście:

Coraz tańsze, bardziej ekologiczne i długowieczne diody LED-y szturmem zdobyły serca kierowców. Nie dziwi więc fakt, że w dobie zaawansowanych technologii obecność lamp ksenonowych w nowych samochodach to rzadkość. W porównaniu do LED-ów, oferujących ok. 100 000 godzin pracy, wydajność ksenonów (ok. 3000 godzin) wypada słabo. Ich efektywność to zresztą nie jedyny problem. Kolejny dotyczy wypalających się odbłyśników i matowiejącej soczewki. Efekt? Ograniczenie pola widzenia kierowcy, a co za tym idzie stwarzanie zagrożenia na drodze. Czy można coś z tym zrobić? Czy da się i czy warto unikać wymiany reflektorów? Na czym polega kompleksowa regeneracja ksenonów?

Palniki ksenonowe – „prawie” żarówki

Choć potocznie nazywane żarówkami, lampy ksenonowe nie mają żarnika – źródłem światła jest łuk powstający między elektrodami w przestrzeni wypełnionej lotnym ksenonem (warto jednak wspomnieć, że podobnie jak w przypadku żarówek, na rynku dostępnych jest wiele typów lamp ksenonowych: D1S, D1R, D2S, D2R, itp.). Lampa wykonana w tej technologii o mocy 35W emituje ilość światła o wartości około 3000 lumenów (dla porównania: żarówka halogenowa H7 o mocy 55 to moc na poziomie 1500 lumenów). Niestety technologia mimo upływu lat w wersji najefektywniejszej nadal jest droga. Wpływ na ten fakt mają między innymi przepisy homologacyjne, wymuszające na reflektorach emitujących strumień światła na poziomie większym niż 2000 lumenów konieczność posiadania systemów automatycznego poziomowania oraz technologie zapewniającą czyszczenie kloszy; na brudnym dochodzi bowiem do rozpraszania światła, wzrasta więc ryzyko oślepiania kierowców z naprzeciwka.

żarnik ksenonowy

Nie od dziś wiadomo, że producenci szukają oszczędności, gwarantujących większą dostępność cenową. Z czasem opracowano więc tańszy i ewidentnie mniej efektywny zamiennik – lampę ksenonową o mocy 25W i wydajności 2000 lumenów. Choć nie oświetla drogi tak dobrze, nie wymaga ani spryskiwaczy reflektorów ani zautomatyzowanego poziomowania. W tym miejscu warto jednak wspomnieć, że te dodatkowe 1000 lumenów w „pełnowartościowych” ksenonach to nadal oświetlenie zasługujące na docenienie – sprawne oferuje rozdzielczość nieosiągalną dla reflektorów wykonanych we współczesnej technologii LED.

lampa ksenonowa

Lampa ksenonowa vs. lampa ksenonowa

Na rynku dostępnych jest wiele zamienników lamp ksenonowych, w różnych przedziałach cenowych, jednak różnice pomiędzy lampami oryginalnymi a tanimi chińskimi podróbkami jest kolosalna! Niech nie kusi Cię wyłącznie niska cena – pamiętajmy, że na dobrą widoczność i na zwiększoną efektywność lampy ma wpływ nie tylko zasięg snopa światła, ale też np. temperatura barwowa.

Regeneracja? Czy to w ogóle możliwe?

Tak. Na rynku znaleźć można warsztaty wyspecjalizowane w regeneracji reflektorów ksenonowych. Na uwadze należy mieć fakt, że koszt profesjonalnej regeneracji skomplikowanego reflektora to do ok. 600 zł za sztukę (nie wliczając ceny demontażu). Kwota przestaje jednak dziwić, gdy pod uwagę weźmiemy ilość, rodzaj i wieloetapowość czynności, których precyzja wykonania będzie miała wpływ na efekt końcowy. By przystąpić do regeneracji lamp ksenonowych, reflektor należy rozkleić, następnie zdemontować odbłyśniki, które poddawane są metalizowaniu za pomocą urządzeń do metalizacji próżniowej, w kolejnym kroku wypolerować soczewki, a zużyte elementy np. silniczki lub elektronikę wymienić bądź naprawić. Minusem regeneracji posiadanych reflektorów jest unieruchomienie auta, na czas prac, które mogą potrwać od tygodnia w górę. Zaznaczyć należy jednak, że regenerowany reflektor z reguły jest nieporównywalnie lepszy niż nowy, ale tani zamiennik.

Jeśli zależy Ci na czasie receptą może być zakup oryginalnych, nowych i/lub profesjonalnie już zregenerowanych reflektorów. Niezależnie od tego, jakiej marki samochód posiadasz, możemy zaoferować Ci w pełni kompatybilne z nim rozwiązanie w atrakcyjnej cenie. W zakładce „sklep” znajdziesz ok. 2000 przednich lamp samochodowych.

Samodzielna wymiana lamp ksenonowych

Samodzielna wymiana lamp ksenonowych

Sama procedura wymiany większości lamp ksenonowych jest nieznacznie trudniejsza niż wymiana np. żarówki halogenowej, i zdecydowanie możliwa do wykonania samodzielnie. Niekiedy liczyć się jednak trzeba z koniecznością demontażu całego reflektora lub obudowy filtra powietrza. Pamiętaj, by przed jakąkolwiek czynnością związaną z naprawą reflektora ksenonowego, odłączyć akumulator. W przeciwnym wypadku ryzykujesz niebezpiecznym porażeniem prądem o niewielkim natężeniu, ale bardzo wysokim napięciu!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *