LED, Laser, ksenon/HID i lampy halogenowe, wyjaśnijmy różnice między technologiami oświetleniowymi w samochodach.
O czym przeczytasz w tym artykule:
- Reflektory halogenowe
- Reflektory ksenonowe
- Reflektory LED
- Jak działają reflektory LED?
- Nagroda nobla za wynalezienie diody LED
- Zalety oświetlenia LED
- Reflektory laserowe
- Czym różnią się reflektory Audi Matrix od BMW Laser LED?
Reflektory halogenowe
Reflektory ksenonowe / HID
Reflektory LED
Jak działają reflektory LED?
Reflektory LED (diody elektroluminescencyjne) wykorzystują materiał półprzewodnikowy do wytwarzania światła po przyłożeniu do niego prądu elektrycznego. Proces ten nazywa się elektroluminescencją.
W reflektorze LED dioda LED jest zamontowana na płytce drukowanej i podłączona do źródła zasilania, takiego jak akumulator samochodowy. Gdy włącznik reflektorów jest włączony, prąd przepływa przez obwód do diody LED. Powoduje to, że materiał półprzewodnikowy w diodzie LED emituje światło.
Jedną z zalet reflektorów LED jest to, że są bardzo wydajne. Wytwarzają dużo światła przy stosunkowo niewielkim zużyciu energii elektrycznej, co oznacza, że mogą działać przez długi czas, zanim będzie trzeba je wymienić. Są również bardzo trwałe, ponieważ nie mają filamentu, który mógłby się złamać lub przepalić. To sprawia, że są popularnym wyborem dla producentów samochodów i kierowców poszukujących niezawodnego, trwałego rozwiązania oświetleniowego.
Dodatkowo reflektory LED są w stanie wytwarzać jasne, białe światło, które jest podobne do światła dziennego. Może to ułatwić widzenie podczas jazdy nocą i zmniejszyć zmęczenie oczu. Są również w stanie wytworzyć bardziej skupioną wiązkę światła, co może poprawić widoczność i zwiększyć bezpieczeństwo na drodze.
Nagroda nobla za wynalezienie diody LED emitującej niebieskie światło
Pierwsze czerwone i zielone diody LED pojawiły się jeszcze w latach 50-tych ubiegłego stulecia. Stworzenie niebieskiej diody okazało się ogromnym wyzwaniem dla naukowców. Przez blisko trzy dekady naukowcy bezskutecznie szukali półprzewodnika, który da niebieskie światło. Trzej japońscy nobliści, Isamu Akasaki, Hiroshi Amano i Shuji Nakamura postawili na azotek galu i wygrali. Precyzyjnie mówiąc, nobliści zostali nagrodzeni za wynalezienie efektywnego energetycznie i przyjaznego środowisku źródła światła. Choć diody skonstruowane przez laureatów emitują światło niebieskie, ich wynalazek przyczynił się do wielkiej transformacji, do powstania diod emitujących światło białe, które tak bardzo zrewolucjonizowały oświetlenie w samochodach.
Zalety oświetlenia LED
Główne zalety diod LED to niskie koszty produkcji, duża wydajność (nawet do 300 lumenów na wat – w przypadku żarówek: 16 lm/W) oraz duża żywotność (nie psują się co najmniej przez 10 lat!). Skonstruowanie półprzewodnikowej diody przyczyniło się również do powstania niebieskiego lasera, który m.in. pozwala zapisać kilka razy więcej informacji na płycie niż stosowany wcześniej laser czerwony.
Reflektory laserowe
Czym różnią się reflektory Audi Matrix od BMW Laser LED?
Reflektory Audi Matrix LED i reflektory BMW Laser LED to zaawansowane systemy reflektorów wykorzystujące technologię LED (diody elektroluminescencyjne) do wytwarzania jasnego, białego światła poprawiającego widoczność podczas jazdy nocą. Istnieją jednak pewne różnice między tymi dwoma systemami:
- Reflektory Audi Matrix LED: Te reflektory wykorzystują matrycę małych żarówek LED ułożonych w siatkę. Każdą diodą LED można sterować niezależnie, co pozwala reflektorom na regulację intensywności i kierunku wiązki światła w czasie rzeczywistym. Dzięki temu reflektory „wycinają” obszary wiązki, aby uniknąć oślepiania nadjeżdżających kierowców, jednocześnie oświetlając drogę przed nimi. Reflektory Audi Matrix LED są również wyposażone w automatyczne sterowanie światłami drogowymi, które wykrywają zbliżający się pojazd i automatycznie przełączają się na światła mijania, aby nie oślepiać drugiego kierowcy.
- Reflektory BMW Laser LED: Te reflektory wykorzystują pojedynczą diodę laserową do wytwarzania wiązki światła, która jest następnie wzmacniana i rozpraszana przez szereg soczewek i reflektorów. Rezultatem jest wiązka światła, która jest niezwykle jasna i ma duży zasięg. BMW twierdzi, że reflektory laserowe są do trzech razy jaśniejsze i mają do dwóch razy większy zasięg niż tradycyjne reflektory LED. Podobnie jak reflektory Audi Matrix LED, reflektory LED BMW Laser mają również automatyczne sterowanie światłami drogowymi, aby uniknąć oślepiania nadjeżdżających kierowców.
Ogólnie rzecz biorąc, zarówno reflektory Audi Matrix LED, jak i BMW Laser LED zapewniają lepszą widoczność i bezpieczeństwo podczas jazdy nocą, ale różnią się technologią stosowaną do wytwarzania i sterowania wiązką światła. Reflektory Audi Matrix LED wykorzystują matrycę niezależnie sterowanych diod LED do regulacji wiązki w czasie rzeczywistym, podczas gdy reflektory BMW Laser LED wykorzystują pojedynczą diodę laserową do wytwarzania bardzo jasnej wiązki światła o dużym zasięgu.