Unia Europejska kładzie podwaliny pod nowe przepisy mające na celu poprawę trwałości akumulatorów, co stanie się ważniejsze, gdy będzie wprowadzany zakaz sprzedaży pojazdów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi do 2035 r.
Rada Europejska i Parlament Europejski osiągnęły w zeszłym tygodniu wstępne porozumienie w sprawie zasad regulujących cykl życia baterii, od produkcji po ponowne użycie i recykling. Przepisy, pierwotnie zaproponowane przez Komisję Europejską pod koniec 2020 r., dotyczą wszystkich akumulatorów, nie tylko pojazdów elektrycznych.
Przepisy wyznaczają szereg celów, w tym wymóg zbierania przez producentów zużytych baterii z lekkich środków transportu, począwszy od 51% do końca 2028 r., a skończywszy na 61% do końca 2031 r. Baterie również muszą być wymienne, co pomoże pojazdom elektrycznym dłużej pozostać na drogach.
Istnieją również bardziej szczegółowe cele, takie jak potrzeba odzyskania 50% litu ze zużytych akumulatorów pojazdów elektrycznych do 2027 r. i 80% do 2031 r. Kolejnym kluczowym celem jest minimalny poziom materiałów pochodzących z recyklingu stosowanych w akumulatorach pojazdów elektrycznych. Wstępnie mają one wynosić 16% dla kobaltu, 85% dla ołowiu, 6% dla litu i 6% dla niklu.
UE będzie miała nowe wymagania dotyczące etykietowania, w tym dokumentację dotyczącą zawartości materiałów pochodzących z recyklingu.
„Nowe przepisy będą sprzyjać konkurencyjności europejskiego przemysłu i zapewnią odpowiednią zbiórkę i recykling zużytych baterii, tak aby odzyskiwać użyteczne materiały i nie uwalniać toksycznych substancji do środowiska” – powiedział Marian Jurečka, czeski minister ds. środowisko – czytamy w oświadczeniu.
Aby wejść w życie, przepisy muszą teraz zostać zatwierdzone i formalnie przyjęte zarówno przez Radę Europejską, jak i Parlament Europejski.