Nowe przepisy torują producentom samochodów drogę do wprowadzenia adaptacyjnych świateł drogowych w Stanach Zjednoczonych.
National Highway and Traffic Safety Administration (NHTSA) ogłosiła w tym tygodniu ostateczne orzeczenie, które zezwala producentom samochodów na dodanie adaptacyjnych świateł drogowych (ADB) dla pojazdów na drogach w USA.
Adaptacyjne reflektory, dostępne w wielu pojazdach w Europie, Kanadzie i Japonii, zostały zakazane w USA z powodu sztywnych i przestarzałych przepisów federalnych. Federalne Standardy Bezpieczeństwa Pojazdów Motorowych (norma nr 108) określały wymagania dla lamp i reflektorów sięgające roku 1967, które standaryzowały binarne światła drogowe/mijania, co w rezultacie dławiło nowszą technologię reflektorów.
Ale teraz, po uchwaleniu pod koniec zeszłego roku ustawy o infrastrukturze prezydenta Joe Bidena o wartości 1 biliona dolarów, NHTSA otrzymała polecenie zmiany FMVSS nr. 108. Agencja miała dwa lata na podjęcie działań, ale była w stanie dokonać zmiany półtora roku przed planowanym terminem.
NHTSA twierdzi, że ostateczna zasada poprawi bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów, czyniąc ich bardziej widocznymi w nocy i pomoże zapobiegać wypadkom poprzez lepsze oświetlenie zwierząt i obiektów na i wzdłuż drogi.
Pisaliśmy o tym w tym artykule:
Europejskie reflektory adaptacyjne są bezpieczniejsze niż amerykańskie odpowiedniki
Adaptive Driving Beams to technologia reflektorów z automatycznym kształtowaniem wiązki, kontrolowana przez komputer, który kieruje światła w różnych kierunkach. Może rozjaśnić drogę bezpośrednio przed i przyciemnić światła wychodzące na zewnątrz, które mogą oślepiać nadjeżdżających kierowców. W swoim ostatecznym orzeczeniu NHTSA starała się „zapewnić, że systemy ADB nie oślepiają bardziej innych kierowców”, co było problemem, gdy agencja wcześniej oceniała technologię w 2015 roku.