Finaliści Europejskiego Samochodu Roku 2025: Który Model Zdobędzie Tytuł?
Ogłoszono już siedmiu finalistów rywalizujących o prestiżowy tytuł Europejskiego Samochodu Roku 2025 (ECOTY). Wśród kandydatów znajdują się innowacyjne pojazdy elektryczne (EV), stylowy SUV oraz długo oczekiwany debiut w kategorii hot hatch. Ogłoszenie zwycięzcy odbędzie się 10 stycznia, a my przyjrzymy się, co wyróżnia każdego z finalistów.
Finaliści w skrócie
W tym roku o tytuł rywalizują:
- Alfa Romeo Junior
- Citroen C3/e-C3
- Cupra Terramar
- Dacia Duster
- Hyundai Inster
- Kia EV3
- Renault 5/Alpine A290
To zróżnicowane modele, które pokazują, jak różnorodny i nowoczesny jest dzisiejszy rynek motoryzacyjny.
Proces oceny: Na co zwracają uwagę jurorzy?
Jury ECOTY, złożone z 60 ekspertów, zaczęło od ponad 40 kandydatów, by ostatecznie wybrać siedem najlepszych modeli. Każdy juror ma do dyspozycji 25 punktów, które musi rozdzielić pomiędzy co najmniej pięć pojazdów, przy czym żaden nie może otrzymać więcej niż 10 punktów. W ocenie brane są pod uwagę takie aspekty jak design, osiągi, bezpieczeństwo, komfort, funkcjonalność i stosunek jakości do ceny.
Alfa Romeo Junior: Odważny debiut elektryczny
Model Junior to pierwszy w pełni elektryczny pojazd Alfy Romeo, zbudowany na tej samej platformie co Jeep Avenger. Do wyboru są dwie wersje napędu elektrycznego:
- Model podstawowy: 154 KM (115 kW) z napędem na przednie koła.
- Wersja Veloce: 278 KM (207 kW) dla lepszych osiągów.
Planowana jest również wersja hybrydowa, ale już teraz Junior zachwyca sportowym wyglądem i nowoczesnym podejściem do elektryfikacji.
Citroen C3/e-C3: Wszechstronność i praktyczność
Czwarta generacja Citroena C3 łączy styl SUV-a z różnorodnością napędów. Klienci mogą wybierać między:
- Silnikami spalinowymi (ICE): 1,2-litrowym silnikiem z opcjonalnym wspomaganiem hybrydowym 48 V.
- W pełni elektrycznym e-C3: Silnik 111 KM (83 kW), osiągający 100 km/h w 11 sekund.
Model ten wyróżnia się funkcjonalnością i przystępną ceną, co czyni go atrakcyjnym wyborem dla kierowców szukających nowoczesnego, ale praktycznego samochodu.
Cupra Terramar: Sportowa elegancja
Cupra Terramar, bliźniaczy model VW Tiguana, przyciąga uwagę dynamicznym designem i solidnym wyposażeniem. W ofercie napędów znajdziemy:
- Silniki spalinowe.
- Mild hybrid.
- Plug-in hybrid o mocy do 268 KM (200 kW).
Dzięki platformie MQB EVO i wszechstronnej gamie napędów Terramar trafia w gusta szerokiego grona kierowców.
Dacia Duster: Przystępna solidność
Dacia Duster powraca z nową, bardziej luksusową wersją inspirowaną konceptem Bigster. Wyróżniające cechy to:
- Opcjonalny napęd hybrydowy.
- Wybór między napędem na przednie lub wszystkie koła.
- Prostota bazowej wersji bez ekranu dotykowego dla oszczędnych kierowców.
Pomimo przystępnej ceny, Duster oferuje nowoczesne rozwiązania i niezawodność, pozostając atrakcyjnym wyborem wśród SUV-ów.
Hyundai Inster: Kompaktowy i efektywny
Hyundai Inster to subkompaktowy crossover elektryczny, oparty na azjatyckim modelu Casper. Cechuje się:
- Wyborem między silnikami 95 KM (71 kW) i 113 KM (84,5 kW).
- Akumulatorami o zasięgu od 300 km do 355 km.
Model ten, idealny do miejskiej jazdy, łączy kompaktowe rozmiary z ekologiczną technologią.
Kia EV3: Lider zasięgu
Po sukcesie modelu EV6, Kia EV3 wchodzi do gry z:
- Silnikiem generującym 201 KM (150 kW).
- Zasięgiem WLTP do 600 km.
- Planami na przyszłe konfiguracje napędu.
Nowoczesny design i imponujące osiągi sprawiają, że EV3 to świetna propozycja dla miłośników elektrycznych SUV-ów.
Renault 5/Alpine A290: Retro z nowoczesnym akcentem
Renault 5 i sportowy Alpine A290 łączą klasyczny design z nowoczesnymi rozwiązaniami. Kluczowe dane:
- Renault 5: Silniki o mocy od 94 KM (70 kW) do 148 KM (110 kW).
- Alpine A290: Silniki o mocy 178 KM (130 kW) i 217 KM (160 kW).
Te modele, balansujące między stylem a innowacyjnością, to mocni kandydaci w kategorii EV.
Kto wygra?
Każdy z finalistów ma unikalne cechy – od sportowego debiutu Alfy Romeo Junior po przystępną cenowo solidność Dacii Duster. Jury oceni, który z modeli najlepiej spełnia kryteria designu, funkcjonalności i wartości.