Wzrost chińskich marek EV na rynku europejskim
W europejskim krajobrazie elektromobilności doszło do przełomu – chińskie marki należące do producentów z Państwa Środka po raz pierwszy wspólnie sprzedały więcej samochodów elektrycznych niż Tesla. Według najnowszych danych Jato Dynamics, w lutym 2025 roku Tesla doświadczyła znacznego spadku sprzedaży, podczas gdy chińskie firmy zyskiwały na sile.
Choć Tesla przez długi czas uchodziła za pioniera rynku EV, najnowsze dane wskazują na zmianę trendów. W miarę jak Europa coraz śmielej przechodzi na elektromobilność, konkurencja staje się coraz bardziej zacięta – zwłaszcza ze strony dobrze finansowanych i nowoczesnych chińskich producentów, takich jak BYD, Polestar i XPeng.
Luty 2025: miesiąc kontrastów
W lutym 2025 roku całkowita sprzedaż aut elektrycznych w Europie wzrosła o imponujące 26%, osiągając 164 100 sprzedanych egzemplarzy. Jednak sytuacja Tesli wyglądała zupełnie inaczej – marka zarejestrowała 15 737 samochodów, co oznacza spadek o 44% w porównaniu z lutym 2024 roku. Dla porównania, chińskie marki wspólnie sprzedały 19 800 pojazdów elektrycznych, co wyraźnie pokazuje rosnącą siłę tego segmentu.
To przełomowe osiągnięcie nie tylko podkreśla siłę chińskich producentów, ale też stawia pytanie o przyszłość Tesli na tym niezwykle konkurencyjnym rynku.
Tesla traci udział w rynku – najgorszy luty od 5 lat
Spadek sprzedaży spowodował obniżenie udziału Tesli w rynku do 9,6%, co jest jej najgorszym wynikiem za luty od pięciu lat. Od początku roku udział ten spadł z 18,4% w 2024 roku do zaledwie 7,7%. Jednym z powodów może być opóźnienie w dostępności odświeżonego modelu Model Y „Juniper”, zaprezentowanego w styczniu, ale jeszcze niedostępnego na rynku europejskim.
Wielu potencjalnych nabywców może wstrzymywać się z zakupem, czekając na nową wersję SUV-a, co przyczyniło się do spadku sprzedaży Modelu Y o 56% do 8 790 egzemplarzy. Również Model 3 odnotował spadek o 14%, do poziomu 6 834 sztuk.

Chińscy producenci coraz śmielej w Europie
Chińskie marki nie tylko zwiększają sprzedaż – konsekwentnie budują zaufanie konsumentów i umacniają swoją pozycję. Oto jak wyglądały wyniki czołowych chińskich marek:
- BYD: 4 436 sprzedanych aut, wzrost o 94% rok do roku
- Polestar: 2 405 sztuk, wzrost o 84%
- XPeng: 1 034 egzemplarze, wzrost aż o 259%
Producenci ci oferują zaawansowaną technologię, konkurencyjne ceny i nowoczesny design, co sprawia, że europejscy konsumenci coraz chętniej sięgają po alternatywy dla zachodnich marek.
Volkswagen liderem sprzedaży
Liderem lutowej sprzedaży EV okazał się Volkswagen, który osiągnął 19 565 zarejestrowanych pojazdów – to aż 180% więcej niż rok wcześniej. Niemiecki producent pokonał zarówno Teslę, jak i łącznie chińskie marki.
Sukces Volkswagena opiera się na zróżnicowanej gamie modeli elektrycznych, w tym ID.4, ID.7 i ID.3, które zajęły odpowiednio 3., 5. i 6. miejsce w zestawieniu najlepiej sprzedających się modeli EV.

Top 25 marek EV w Europie – Luty 2025
Miejsce | Marka | Sprzedaż (luty 2025) | Zmiana r/r |
---|---|---|---|
1 | Volkswagen | 19 565 | +180% |
2 | Tesla | 15 737 | -44% |
3 | BMW | 13 475 | +20% |
4 | Audi | 9 868 | +70% |
5 | Renault | 9 387 | +96% |
6 | Kia | 8 153 | +56% |
7 | Mercedes | 7 363 | +5% |
8 | Peugeot | 7 200 | +1% |
9 | Skoda | 6 922 | +63% |
10 | Volvo | 6 656 | -30% |
11 | Hyundai | 6 528 | +47% |
12 | Citroen | 6 202 | +190% |
13 | Cupra | 5 861 | +179% |
14 | Mini | 5 123 | +804% |
15 | BYD | 4 436 | +94% |
16 | Opel/Vauxhall | 3 772 | +57% |
17 | Ford | 3 339 | +146% |
18 | Dacia | 2 934 | +7% |
19 | Toyota | 2 566 | +52% |
20 | Porsche | 2 521 | +459% |
21 | Polestar | 2 405 | +84% |
22 | MG | 2 260 | -67% |
23 | Nissan | 2 205 | +24% |
24 | Fiat | 2 013 | -47% |
25 | XPeng | 1 034 | +259% |
Top 25 modeli EV w Europie – Luty 2025
Miejsce | Model | Sprzedaż (luty 2025) | Zmiana r/r |
---|---|---|---|
1 | Tesla Model Y | 8 790 | -56% |
2 | Tesla Model 3 | 6 834 | -14% |
3 | Volkswagen ID.4 | 6 172 | +150% |
4 | Renault 5 | 5 659 | Nowość |
5 | Volkswagen ID.7 | 5 432 | Nowość |
6 | Volkswagen ID.3 | 5 384 | +114% |
7 | Kia EV3 | 5 376 | Nowość |
8 | Citroen C3 EV | 5 156 | Nowość |
9 | Skoda Enyaq | 4 682 | +41% |
10 | BMW iX1 | 4 370 | +24% |
11 | Cupra Born | 3 404 | +64% |
12 | Audi Q4 e-tron | 3 392 | +24% |
13 | Volvo EX30 | 3 314 | -11% |
14 | Audi Q6 e-tron | 3 286 | Nowość |
15 | BMW i4 | 3 198 | -14% |
16 | Mercedes EQA | 2 938 | +25% |
17 | Dacia Spring | 2 934 | +7% |
18 | Hyundai Kona EV | 2 474 | +8% |
19 | Cupra Tavascan | 2 456 | Nowość |
20 | Renault Scenic EV | 2 437 | Nowość |
21 | Toyota bZ4X | 2 404 | +49% |
22 | Ford Explorer EV | 2 084 | Nowość |
23 | Peugeot 3008 EV | 2 010 | Nowość |
24 | Porsche Macan EV | 1 986 | Nowość |
25 | BMW iX2 | 1 983 | +348% |
Reflektory do chińskich i europejskich EV – zadbaj o widoczność
Wymieniasz auto na chiński lub europejski samochód elektryczny? Sprawdź reflektory do BYD, Jaecoo, MG dostępne w Autolamps.pl – homologowane, stylowe i dostosowane do warunków europejskich.
Lampy samochodowe
Reflektor Lampa Lewa Przednia MG ZS SUV Lift 19-24 11275385 Led
Lampy samochodowe
Czy Tesla odzyska dominację?
Tesla nadal pozostaje jednym z głównych graczy na rynku, ale wyniki z początku 2025 roku jasno pokazują, że nadchodzą trudne czasy. Opóźniona premiera Modelu Y Juniper nie jest jedynym problemem – rosnąca konkurencja ze strony przystępnych cenowo i nowoczesnych modeli z Europy i Chin coraz silniej wpływa na pozycję Tesli.
Jeśli Tesla chce utrzymać swoją pozycję w Europie, musi odpowiedzieć na:
- Szybko rosnącą konkurencję z Chin
- Lokalne atuty europejskich marek
- Rosnące oczekiwania klientów co do wartości i różnorodności oferty
Podsumowanie: nowa era elektromobilności w Europie
Dane z lutego 2025 roku nie pozostawiają wątpliwości: chińskie marki EV nie są już tylko alternatywą – stają się liderami. Ich wspólna przewaga nad Teslą zapowiada zupełnie nową erę dla rynku samochodów elektrycznych w Europie.
W miarę jak europejscy producenci (jak Volkswagen czy Renault) przyspieszają transformację, a chińskie firmy kontynuują ekspansję, Tesla musi szybko reagować, by nie stracić pozycji.
Jasne jest jedno: rewolucja EV w Europie nabiera tempa, a przyszłość rynku nie będzie należeć do jednej marki, lecz do całej gamy innowacyjnych, globalnych graczy.